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Title

High School Students for Agricultural Science Research. Proceedings of the 3rd Congress PIIISA

AuthorsOlías, Raquel; Belver, Andrés; Sahrawy, Mariam; Serrato, Antonio Jesús; Cárdenas, Katiuska E.; Sandalio, Luisa M.; Rodríguez Serrano, María; Corpas, Francisco J.; Palma Martínez, José Manuel; Castro López, Antonio Jesús
KeywordsPIIISA
Issue DateMay-2013
PublisherCSIC - Estación Experimental del Zaidín (EEZ)
CitationHigh School Students for Agricultural Science Research. Proceedings of the 3rd Congress PIIISA (2013)
Abstract[EN] Hardly could those around us admit that young people from our High Schools would be able to do top level scientific research. This book demonstrates that, in fact, it is possible. Inside, there are ten papers that summarize the work developed by ten scientific teams with professional researchers and secondary school students at the Estación Experimental del Zaidín (EEZ-CSIC). Once again, our students have had the opportunity of learning about the latest techniques in molecular biology like DNA and protein extraction, DNA amplification using PCR, electrophoresis, gene sequencing, and knowing the most advanced instruments to watch the inner structures of life, as optical and electron microscopes. This is a challenge in which young people can go ahead of their own teachers at their high schools. But PIIISA projects have other advantages as well. These pages include the Proceedings of the III PIIISA-EEZ Congress. Then, our students will have carried out one of the most important features of science: to expose their results to everybody. They are going to learn that science is something meaningless if it cannot be transmited to the society. And moreover, this volume will become their first published paper thanks to the EEZ. And for all of these reasons we, as their teachers, have to thank the EEZ researchers for the important work performed with our students. Because they have been able to accept the challenge of becoming teachers of teenagers, of teaching complex concepts and techniques. And the most important fact: they have succeeded. And in relation to our educative system we can discover new perspectives. At least, in its compulsory levels, it offers a basic formation that lets our students get on in our modern world. But we usually forget that in our hands we also have the scientists of the future, young people who, thanks to projects like PIIISA, are at the forefront and who are going to have a clear view of scientific research much greater that youngsters with the same age. We don’t know if they will study in the future a scientific degree related to the research they have carried out now, but they know that after these experiences, their vision of science will be different, the won’t see science with the same eyes as months ago when they came into the EEZ. But we should not stop here; PIIISA spirit must spread to the rest of the society. PIIISA must be a way that leads to a change in the perception of science in society, a way that definitely launches our country to Science. And this way begins just now, with our students, with researchers, with us, their teachers, with their partners in the classroom, and even though, their families. Without science there is no progress; without progress there is no future. PIIISA shows that all of these objectives are possible. These pages demonstrate it.
[ES] Difícilmente aquellos que nos rodean llegarían a pensar que jóvenes de nuestros institutos pudieran ser capaces de llevar a cabo una investigación científica de alto nivel. Este libro demuestra, que de hecho, sí que es posible. Contiene diez artículos científicos que resumen el trabajo llevado a cabo por diez equipos constituidos por investigadores profesionales y por estudiantes de secundaria y bachillerato de institutos granadinos en la Estación Experimental del Zaidín (EEZ-CSIC). Una vez más, nuestros estudiantes han tenido la oportunidad de aprender las últimas técnicas en biología molecular, entre ellas, la extracción de ADN y proteínas, la amplificación de ADN mediante la reacción en cadena de la polimerasa, la secuenciación de genes, o de conocer aquellos otros instrumentos que permiten ver las estructuras más íntimas de la materia viva, como los microscopios ópticos y electrónicos. Es este un reto en el que los jóvenes llegar a ir incluso por delante de nosotros, sus profesores de los centros educativos. Pero PIIISA muestra además otras ventajas. Estas páginas son las Actas del III Congreso PIIISA-EEZ. En ese momento, nuestros estudiantes también habrán llevado a cabo otra de las funciones más importantes de la ciencia, la de exponer los resultados obtenidos. Ellos también aprenderán que la ciencia es algo sin sentido sino se transmite al resto de la sociedad. Y más aún, este volumen contendrá su primer artículo publicado, también gracias a la EEZ. Es por todo ello por lo que, como profesores de estos jóvenes, hemos de reconocer a los investigadores de la Estación Experimental del Zaidín el importante trabajo llevado a cabo con nuestros estudiantes, ya que han sido capaces de aceptar el desafío de convertirse en profesores de adolescentes, de transmitirles técnicas y conceptos complejos. Y lo más importante: han tenido éxito. Y también podemos ver nuevas perspectivas en relación a nuestro sistema educativo. Al menos, en su enseñanza obligatoria, ofrece una formación básica que permite a nuestros alumnado enfrentarse al mundo actual. Pero normalmente olvidamos que también tenemos en nuestras manos a los científicos del futuro, gente joven que, gracias a proyectos como PIIISA, están en la vanguardia y van a tener una visión mucho más clara que otros jóvenes de su edad. Desconocemos si en un futuro ellos estudiarán una carrera relacionada con la investigación que ahora han desarrollado, pero ellos son conscientes de que tras estas experiencias su visión de la ciencia será diferente; no verán la ciencia con los mismos ojos que hace unos meses cuando llegaron a la EEZ. Pero no debemos detenernos aquí. El espíritu PIIISA debe extenderse al resto de la sociedad. PIIISA debe ser un camino que conduzca a un cambio en la percepción de la ciencia en la sociedad, una vía que definitivamente lance a nuestro país hacia la Ciencia. Y este recorrido comienza justo ahora, con nuestros estudiantes, con los investigadores, con nosotros, sus profesores, con sus compañeros de clase y, por supuesto, con sus familias. Sin ciencia no hay progreso; sin progreso no hay futuro. Y PIIISA demuestra que todos estos objetivos son posibles. Estas páginas lo demuestran.
DescriptionOlías, Raquel et al.-- Scientific editors: Alché Ramírez, Juan de Dios; Belver, Andrés; Castro López, Antonio Jesús; Clemente, Alfonso; Corpas, Francisco J.; Delgado Moreno, Laura; Espinosa-Urgel, Manuel; Jaime, Noelia; Martínez-Abarca, Francisco; Olías, Raquel; Palma Martínez, José Manuel; Rodríguez Serrano, María; Romero, Esperanza; Romero, María C.; Ruiz, Carmelo; Sahrawy, Mariam; Sandalio, Luisa M.; Serrato, Antonio Jesús.-- 109 páginas, con gráficos e imágenes.-- Proceedings of the I Congress PIIISA celebrado en la Estación Experimental del Zaidín (Granada), en mayo de 2013.
URIhttp://hdl.handle.net/10261/99998
ISSN2340-9746
Appears in Collections:(EEZ) Libros y partes de libros
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