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Título

Sartre, Martín-Santos y Bartleby

Autor Santamaría Pargada, Antonio
Palabras clave Luis Martín-Santos as a forgotten autor
Existencialism
Psyquiatry
Literary subject
Dynamic composition of the narration
Nihilistic principle of the free acts
Bartleby as a paradigm of modernity
Olvido de Luis Martín Santos
Existencialismo
Psiquiatría
Sujeto literario
Composición dinámica narrativa
Principio nihilista del acto libre
Bartleby paradigma de la modernidad
Fecha de publicación 2006
EditorConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
Citación Arbor, Vol CLXXXII, No 718 (2006), págs. 257-263
Resumen[EN] Luis Martín Santos has been, after his soon death, one of the most unfairly forgotten Spanish intellectuals. This situation happens to be even more unjust considering the success of his novel “Time of Silence” and his unfinished “Time of Destruction”. The works of this psychiatrist, philosophically formed in the existentialism tradition, tackle from psychiatric and medical studies to interpretations of Dilthey, Jaspers and Heidegger. Maybe the most important achievement made by Dr. Martín-Santos was the fact of pooling in his novels all the different fields he worked in, namely: existential philosophy, psychiatry and literature. This mutual influence leads to a clearly existential interpretation of the narrative subject and to a nihilist conception of freedom: the nothingness completely understood as Sartre did. And, consequently, the attractiveness of approaching the Spanish author through literary theories that are close to the French contemporary philosophy and the primacy, not only of the existential analysis in literature, but also of the influence of the literary character as a fiction that is able to create possible realities. That is why it is interesting to study “Bartleby the Scrivener” as a paradoxical example of the existential nothingness made flesh. To put it in a nutshell, the existential triviality, a sign of modern times, has been indeed very successfully portrayed by Martín-Santos.
[ES] Luis Martín-Santos ha sido, tras su temprana muerte, uno de los grandes olvidados entre los intelectuales españoles del franquismo. Olvido especialmente injusto, teniendo en cuenta el éxito de su novela Tiempo de Silencio y su interesante proyecto inacabado Tiempo de Destrucción. La obra de este psiquiatra formado filosóficamente en el existencialismo abarca desde trabajos psiquiátricos relativos a la medicina hasta interpretaciones de Dilthey, Jaspers y Heidegger. Tal vez el mayor logro de Martín- Santos fuera el de aunar en sus novelas los diversos campos de investigación en los que trabajó, a saber: la filosofía existencial, la psiquiatría y la literatura. Esta influencia mutua conduce a una interpretación del sujeto narrativo netamente existencial y a una concepción nihilista de la libertad: la nada en su sentido más sartreano. De ahí el interés de abordar al autor español desde teorías literarias próximas al pensamiento francés contemporáneo y a hacer primar no sólo el análisis existencial del sujeto en la obra literaria, sino también estudiar la influencia del personaje literario como ficción generadora de realidades posibles. Por ello interesa a su vez la aproximación a Bartleby el escribiente como ejemplo paradójico del vacío existencial hecho carne, una inutilidad existencial signo de la modernidad.
Versión del editorhttp://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/27/27
URI http://hdl.handle.net/10261/9782
DOI10.3989
ISSN0210-1963 (Print)
0210-1963 (Print)
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