English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/9625
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE logo core CORE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE

Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:
Title

Evaluación de las instituciones de educación superior: revisión bibliográfica de sistema de indicadores

Other TitlesAssessment of higher education institutions: A bibliographic review of indicators' systems
AuthorsPalomares Montero, Davinia ; García Aracil, Adela ; Castro Martínez, Elena
KeywordsInstituciones de educación superior
Eficiencia
Sistemas de indicadores
Higher education institutions
Indicators' systems
Issue Date2008
PublisherConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
CitationRevista Española de Documentación Científica 31(2): 205-229 (2008)
Abstract[ES]: En las últimas décadas, las universidades están experimentando nuevos roles y tendencias que tienen serias implicaciones en su estructura y funcionamiento. Los gobiernos y organismos implicados en la educación superior están implementando estrategias para mejorar la eficiencia en las universidades y así asegurar su correcto funcionamiento. En este sentido, son muchos los estudios que abordan la evaluación de las universidades mediante la utilización de sistemas de indicadores. En este artículo se presenta una revisión bibliográfica de algunas de las propuestas de indicadores utilizados en la evaluación de las universidades en países de la OCDE, dedicando especial atención a los elaborados en España. El trabajo realizado pone de manifiesto la complejidad que conlleva analizar y estructurar la diversidad de indicadores propuestos, y es que el uso de indicadores no es únicamente una actividad técnica o neutra, sino que supone juicios de valor y responde a una serie de objetivos predeterminados. Es principalmente por esta razón que hasta la fecha no se haya alcanzado un consenso entre los diferentes organismos involucrados.
[EN]: In the last decades, universities are undergoing new roles and tendencies which have important implications in their structure and procedures. Governments and institutions involved in higher education are implementing strategies to improve universities’ efficiency and to ensure the proper universities’ performance. In this sense, there are some studies that address the assessment of universities through the development and use of indicators’ systems. In this paper, we present a bibliographic review of those indicators’ systems used for the assessment of universities in the OECD countries, paying special attention to those applied in Spain. The study shows the complexity that means the analysis and the structure of the indicators proposed by the literature, mainly due to the use of indicators is not only a technical or neutral activity, but it implies to make valued judgments and answer predetermined objectives. Therefore, until now, there is not a consensus among all the organizations involved in the approach.
Publisher version (URL)http://dx.doi.org/10.3989/redc.2008.v31.i2.425
URIhttp://hdl.handle.net/10261/9625
DOI10.3989/redc.2008.v31.i2.425
ISSN0210-0614
Appears in Collections:(INGENIO) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
437.pdf88,57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.