English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/90478
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

"Del archivo al concierto": un itinerario para la recuperación teórica y práctica del barroco musical hispánico

Other Titles“From the archive to the concert”: a roadmap for the theoretical and practical recovery of hispanic musical baroque
AuthorsEzquerro, Antonio ; Rosa Montagut, Marian
KeywordsProceso de la investigación musical
Puesta en práctica de la música antigua
Interpretación musical históricamente informada
Recuperación del patrimonio musical
Música y Musicología
Musical research process
Implementation of early music
Historically informed musical performance
Musical heritage recovery
Music and Musicology
Issue Date2013
PublisherCSIC - Institución Milá y Fontanals (IMF)
CitationAnuario Musical (68) : 169-202 (2013)
Abstract[EN] The sound execution today of the “early music”, means a series of “decision-making” by the musician, which determine specifi c itineraries as to adopt or reject (fi nally translating them sound) different possibilities come their way, the researcher and practical musician. The choice therefore, one way or another, determine the type of fi nal interpretation, closer to documentary sources, or more free from external constraints (more “artistic”), or even multiple other types of “tradeoffs”, halfway between the positions more “historicist” and those other supposedly less scientifi c, because of more distant from the original sources. This study aims to approach the problems of long and complex process of “rescue” sound of any “new” historic music (here consciously limited the scope Hispanic seventeenth and eighteenth centuries), from locating manuscripts documentary fi les, transcription, study and subsequent critical edition by the musicologist, to its implementation by the musician through his public interpretation in concert.
[ES] La ejecución sonora en la actualidad de la llamada “música antigua”, supone una serie de “toma de decisiones” por parte del músico, que determinan unos itinerarios concretos, según se adopten o rechacen –para su plasmación sonora fi nal– las diferentes posibilidades que salen al paso al investigador y al músico práctico. La elección por tanto, de uno u otro camino, determinará el tipo de interpretación fi nal, más cercana a las fuentes documentales, o más liberada de trabas externas (más “artística”), o incluso, otros múltiples tipos de “soluciones de compromiso”, a caballo entre las posturas más “historicistas” y aquellas otras supuestamente menos científi cas, por más alejadas de las fuentes originales. El presente estudio pretende aproximarse a los problemas que plantea el largo y complejo proceso de “rescate” sonoro de toda “nueva” música histórica (aquí conscientemente acotado al ámbito hispánico de los siglos XVII y XVIII), desde la localización documental de los manuscritos en los archivos, su transcripción, estudio y posterior edición crítica por parte del musicólogo, hasta su puesta en práctica por el músico con la interpretación pública en concierto.
Publisher version (URL)http://anuariomusical.revistas.csic.es/index.php/anuariomusical/article/view/151/152
URIhttp://hdl.handle.net/10261/90478
ISSN0211-3538
E-ISSN1988-4125
Appears in Collections:(IMF) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ezquerro-2013-Del archivo al concierto...pdf1,34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.