English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/90169
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:
Title

Dimensiones discursivas en la apropiación social de innovaciones

Other TitlesDiscursive dimensions on social appropriation of innovations
AuthorsToboso-Martín, Mario
KeywordsDifusión de innovaciones discurso, innovación efectiva, innovación propuesta, valores; Diffusion of innovations, discourse, effective innovation, proposed innovation, values
Issue Date2013
PublisherUniversidad Nacional de Educación a Distancia (España)
CitationRevista Iberoamericana de Argumentación, Núm. 7, pp. 1-11
Abstract[EN] In this contribution we focus on the study of innovation processes from the point of view of social appropriation of innovations, interpreted as a fundamental condition for the transformation of a proposed innovation in an effective innovation. We maintain that such social appropriation should be considered as a constitutive dimension of innovation processes. Although related to diffusion processes, social appropriation of innovations is not reduced to such processes neither to their degree of acceptance or level of use, but refers to the social discourses in which the meanings attributed to proposed innovations in their realms of diffusion are inscribed. The approach we propose considers these discourses in terms of their practical, representational and axiological dimensions, and takes into account their relationship and mutual influence on changes in discourse concerning innovations.
[ES] En esta contribución enfocamos el estudio de los procesos de innovación desde el punto de vista de la apropiación social de las innovaciones, que interpretamos como una condición fundamental para la transformación de una innovación propuesta en una innovación efectiva. Mantenemos que tal apropiación social debe ser considerada como una dimensión constitutiva de los procesos de innovación. Aunque relacionada con sus procesos de difusión, la apropiación social de las innovaciones no se reduce a tales procesos ni tampoco a su grado de aceptación o nivel de uso, sino que remite a los discursos sociales en los que se inscriben los significados atribuidos a las innovaciones propuestas en sus ámbitos de difusión. El enfoque que planteamos considera tales discursos en términos de sus dimensiones práctica, representacional y axiológica, y tiene en cuenta su relación e influencia mutua en los cambios de discurso acerca de las innovaciones.
Publisher version (URL)http://e-spacio.uned.es/revistasuned/index.php/RIA/article/view/10745
URIhttp://hdl.handle.net/10261/90169
E-ISSN2172-8801
Appears in Collections:(CCHS-IFS) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_Toboso_RIA 7.pdf240,87 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.