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dc.contributor.authorJones, Linda G.-
dc.date.accessioned2013-04-24T13:03:04Z-
dc.date.available2013-04-24T13:03:04Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationAnuario de Estudios Medievales (42/1) : 53-75 (2012)es_ES
dc.identifier.issn0066-5061-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10261/75057-
dc.descriptionThis article is based partly on a conference paper that I delivered at the Annual Meeting of the American Academy of Religion, San Francisco, California, USA in November 2011. The article forms part of my activities as research professor associated with the Medieval History program of the Institució Milà i Fontanals (Barcelona) of the Consejo Superior de Investigaciones Científi cas via the research project “La Corona de Aragón en el Mediterráneo medieval: interculturalidad, mediación, integración y transferencias culturales” (MICINN HAR 2010-16331)es_ES
dc.description.abstract(EN) Ibn al-Hajj al-‘Abdari a Maliki jurist in Mamluk Cairo, denounced a religious “innovation” (bid‘a) that had apparently become current in fourteenthcentury Egypt: “Infi dels” would interrupt the Muslim Friday sermon in order to profess or reiterate their conversion to Islam before the entire congregation. Ibn al-Hajj urged preachers not to tolerate such interruptions under any circumstances, a posture that seems at odd with Mamluk policy of inducing such conversions especially among the Coptic community. The Maliki jurist’s legal arguments furnish new insights into the hitherto unexplored role of the Friday liturgical sermon in the conversion to Islam. This article will explain the legal basis of Ibn al-Hajj’s opposition to this practice, propose some explanations for the motivations behind the would-be convert’s interruption of the sermon, and relate this phenomenon to the historical context of tense Muslim-Christian relations in fourteenth-century Mamluk Egypt.es_EN
dc.description.abstract(ES) Ibn al-Ḥaŷŷ al-‘Abdarī, un jurista malikí en el Cairo mameluco, denunció una “innovación religiosa” (bid‘a) que se extendió en el Egipto del siglo XIV. Los “infieles” interrumpían el sermón del viernes, aparentemente, para proclamar o reiterar su conversión al Islam ante la congregación. Ibn al-Ḥaŷŷ instó a los predicadores a no tolerar dichas interrupciones bajo ninguna circunstancia –postura que parece contradecir a la política impuesta por los mamelucos de forzar la conversión de los infieles, sobre todo de los procedentes de la comunidad copta. Los argumentos legales de Ibn al-Ḥaŷŷ arrojan nueva luz sobre el papel, hasta entonces ignorado por los estudiosos, del sermón del viernes en la conversión al islam. El artículo analiza las bases jurídicas de la oposición manifestada por Ibn al-Ḥaŷŷ hacia esta práctica, explica los posibles motivos que indujeron a los conversos a interrumpir el sermón islámico y relaciona este fenómeno con el contexto histórico de las tensas relaciones entre musulmanes y cristianos en el Egipto mameluco.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherCSIC - Institución Milá y Fontanals (IMF)es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectFriday khutbaes_ES
dc.subjectPreaching and conversiones_ES
dc.subjectIbn al-Hajj al-‘Abdaries_ES
dc.subjectMamlukses_ES
dc.subjectMamluk Egyptes_ES
dc.subjectBid‘a (religious innovation)es_ES
dc.subjectConversion to Islames_ES
dc.subjectMuslim-Christian relationses_ES
dc.subjectJuṭba del vierneses_ES
dc.subjectMamelucoses_ES
dc.subjectEgipto mamelucoes_ES
dc.subjectBid‘a (innovaciones religiosas)es_ES
dc.subjectConversión al islames_ES
dc.subjectRelaciones entre musulmanes y cristianoses_ES
dc.titleIslām al-kāfir fī ḥāl al-juṭba: sobre la conversión de los “infieles” al Islam durante el sermón del viernes en el Egipto mamelucoes_ES
dc.typeartículoes_ES
dc.identifier.doi10.3989/aem.2012.42.1.03-
dc.description.peerreviewedPeer reviewedes_ES
dc.relation.publisherversionhttp:dx.doi.org/10.3989/aem.2012.42.1.03es_ES
dc.relation.publisherversionhttp://estudiosmedievales.revistas.csic.es/index.php/estudiosmedievales/article/view/385/392es_ES
dc.identifier.e-issn1988-4230-
Appears in Collections:(IMF) Artículos
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