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Title

Islām al-kāfir fī ḥāl al-juṭba: sobre la conversión de los “infieles” al Islam durante el sermón del viernes en el Egipto mameluco

AuthorsJones, Linda G.
KeywordsFriday khutba
Preaching and conversion
Ibn al-Hajj al-‘Abdari
Mamluks
Mamluk Egypt
Bid‘a (religious innovation)
Conversion to Islam
Muslim-Christian relations
Juṭba del viernes
Mamelucos
Egipto mameluco
Bid‘a (innovaciones religiosas)
Conversión al islam
Relaciones entre musulmanes y cristianos
Issue Date2012
PublisherCSIC - Institución Milá y Fontanals (IMF)
CitationAnuario de Estudios Medievales (42/1) : 53-75 (2012)
Abstract(EN) Ibn al-Hajj al-‘Abdari a Maliki jurist in Mamluk Cairo, denounced a religious “innovation” (bid‘a) that had apparently become current in fourteenthcentury Egypt: “Infi dels” would interrupt the Muslim Friday sermon in order to profess or reiterate their conversion to Islam before the entire congregation. Ibn al-Hajj urged preachers not to tolerate such interruptions under any circumstances, a posture that seems at odd with Mamluk policy of inducing such conversions especially among the Coptic community. The Maliki jurist’s legal arguments furnish new insights into the hitherto unexplored role of the Friday liturgical sermon in the conversion to Islam. This article will explain the legal basis of Ibn al-Hajj’s opposition to this practice, propose some explanations for the motivations behind the would-be convert’s interruption of the sermon, and relate this phenomenon to the historical context of tense Muslim-Christian relations in fourteenth-century Mamluk Egypt.
(ES) Ibn al-Ḥaŷŷ al-‘Abdarī, un jurista malikí en el Cairo mameluco, denunció una “innovación religiosa” (bid‘a) que se extendió en el Egipto del siglo XIV. Los “infieles” interrumpían el sermón del viernes, aparentemente, para proclamar o reiterar su conversión al Islam ante la congregación. Ibn al-Ḥaŷŷ instó a los predicadores a no tolerar dichas interrupciones bajo ninguna circunstancia –postura que parece contradecir a la política impuesta por los mamelucos de forzar la conversión de los infieles, sobre todo de los procedentes de la comunidad copta. Los argumentos legales de Ibn al-Ḥaŷŷ arrojan nueva luz sobre el papel, hasta entonces ignorado por los estudiosos, del sermón del viernes en la conversión al islam. El artículo analiza las bases jurídicas de la oposición manifestada por Ibn al-Ḥaŷŷ hacia esta práctica, explica los posibles motivos que indujeron a los conversos a interrumpir el sermón islámico y relaciona este fenómeno con el contexto histórico de las tensas relaciones entre musulmanes y cristianos en el Egipto mameluco.
DescriptionThis article is based partly on a conference paper that I delivered at the Annual Meeting of the American Academy of Religion, San Francisco, California, USA in November 2011. The article forms part of my activities as research professor associated with the Medieval History program of the Institució Milà i Fontanals (Barcelona) of the Consejo Superior de Investigaciones Científi cas via the research project “La Corona de Aragón en el Mediterráneo medieval: interculturalidad, mediación, integración y transferencias culturales” (MICINN HAR 2010-16331)
Publisher version (URL)http:dx.doi.org/10.3989/aem.2012.42.1.03
http://estudiosmedievales.revistas.csic.es/index.php/estudiosmedievales/article/view/385/392
URIhttp://hdl.handle.net/10261/75057
DOI10.3989/aem.2012.42.1.03
ISSN0066-5061
E-ISSN1988-4230
Appears in Collections:(IMF) Artículos
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