English
español
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10261/7270
Share/Impact:
Statistics |
![]() ![]() ![]() |
|
|
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE | |||
|
Title: | La transferencia de conocimientos desde las Humanidades: posibilidades y características |
Other Titles: | The knowledge transfer from the Humanities: possibilities and characteristics |
Authors: | Castro Martínez, Elena ![]() ![]() ![]() ![]() |
Keywords: | Transferencia de conocimiento Ciencias humanas Humanidades Organismos públicos de investigación Knowledge transfer Humanities Public Research Centers |
Issue Date: | 30-Aug-2008 |
Publisher: | Consejo Superior de Investigaciones Científicas (España) |
Citation: | Arbor 184 (732): 619-636 (2008) |
Abstract: | [EN]: This article analyzes the specific features that characterise
knowledge transfer from Social Sciences and Humanities research
groups to their socioeconomic environment. First, it shows that
knowledge transfer is a complex and evolving concept. Second, to
capture this complexity we identify the factors that affect knowledge
transfer following Bozeman’s model (2000). We then apply the
model to the empirical data obtained from interviews with heads of
research groups in the Spanish Council for Scientific Research. The
results show that the characteristics of the transfer process (in terms
of the type of agents involved, the content of the transfer, dissemination
mechanisms, receivers and the contextual factors, barriers to
transfer) are very different in the social sciences and humanities from
those prevalent in the experimental sciences and engineering. Consequently
the policies to support efficient knowledge transfer must also
be different and tailored to the specific characteristics of knowledge
and production and use in the social sciences and humanities.e [ES]: En este artículo se analizan las características de la transferencia de conocimiento desde unas disciplinas concretas, las humanidades y ciencias humanas, hacia sus respectivos sectores de aplicación. En primer lugar, se pone en evidencia que la transferencia de conocimiento es un concepto complejo y en evolución. En segundo lugar, se caracteriza la transferencia de conocimiento en estas disciplinas; para ello, se analizan los factores que influyen en la transferencia sobre la base del modelo de Bozeman (2000) y de la información obtenida a partir de entrevistas realizadas a responsables de grupos de investigación de este ámbito en el Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Los resultados obtenidos muestran que las características de las diversas dimensiones del proceso de transferencia (agentes, contenidos, medios, destinatarios y entorno), las barreras y los mecanismos más adecuados para lograr una eficiente transferencia de conocimiento, son notablemente diferentes en las humanidades que las que se dan en las ciencias experimentales o las ingenierías. |
Description: | Monográfico: "Dimensiones y dinámicas de la transferencia de conocimiento". |
Publisher version (URL): | http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2008.i732.211 |
URI: | http://hdl.handle.net/10261/7270 |
DOI: | http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2008.i732.211 |
ISBN: | 1988-303X (Online) |
ISSN: | 0210-1963 (Print) |
Appears in Collections: | (INGENIO) Artículos (IEGPS) Artículos |
Show full item record
Review this work
Review this work
WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.