Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/72488
Share/Export:
logo share SHARE logo core CORE BASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE
Title

A modo de presentación. El programa CEIMES: un trabajo colectivo sobre las dinámicas y las prácticas educativas en los institutos de enseñanza secundaria del Madrid liberal (1845-1936)

AuthorsLópez-Ocón, Leoncio CSIC ORCID
KeywordsHistory of teaching
Secondary school
Instituto de Noviciado
Instituto del Cardenal Cisneros
Instituto de San Isidro
Instituto-Escuela
Instituto Isabel la Católica
Madrid
Historia de la enseñanza
Enseñanza secundaria
Issue Date30-Jun-2011
PublisherConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
CitationArbor 187(749): 453- 463 (2011)
Abstract[EN] The Development of Instructional Methods in Historic High Schools of Madrid is the result of the cooperative work of the members of the I+D activities program; Science and Education in the Historic High Schools of Madrid as Learned Through its Cultural Heri-tage from 1845 to 1936, financed by the Autonomous Region of Ma-drid. The main aim of this work is the study of the dynamics and educa-tional practices in outstanding places of production and transmission of scientific and humanistic knowledge over a long period of time. The ten papers address the three most important aspects of those dynamics and educational practices: the regulatory context, based on legislation; the empirical context, based on teaching experien-ces; and the discursive context, expressed in school textbooks is also discussed.
[ES]Se presenta el volumen La enseñanza secundaria en construcción a través de los institutos históricos madrileños como uno de los resultados del trabajo cooperativo desarrollado desde enero de 2008 por los integrantes del programa de actividades de I+D Ciencia y educación en los institutos históricos madrileños a través de su patrimonio cultural: 1845-1936, financiado por la Comunidad de Madrid, que tiene como objetivo principal el estudio de las dinámicas y prácticas educativas de unos singulares lugares de producción y transmisión de conocimientos científicos y humanísticos, en un arco temporal de larga duración. Y se explica de qué manera la decena de contribuciones del monográfico abordan las tres principales dimensiones de esas dinámicas y prácticas educativas: la normativa, fundada en la legislación, la empírica, basada en las experiencias de los docentes, y la discursiva, expresada en los manuales escolares.
Publisher version (URL)http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3001
URIhttp://hdl.handle.net/10261/72488
DOI10.3989/arbor.2011.749n3001
ISSN0210-1963
E-ISSN1988-303X
Appears in Collections:(CCHS-IH) Artículos




Files in This Item:
File Description SizeFormat
ceimes_lopez_ocon.pdf151,5 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work

CORE Recommender

WEB OF SCIENCETM
Citations

1
checked on Feb 24, 2024

Page view(s)

670
checked on Jul 22, 2024

Download(s)

267
checked on Jul 22, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons