English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/7188
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE
Exportar a otros formatos:

Title

Pequeña narrativa de la narrativa: metáfora, identidad e imagen

AuthorsArribas, Sonia
KeywordsNarrative
Identity
Image
Metaphor
Ricoeur, Paul
Viola, Bill
Narrativa
Identidad
Imagen
Metáfora
Issue Date31-Dec-2006
PublisherConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
CitationArbor 182(722): 797-808 (2007)
Abstract[EN] This article analyzes and criticizes from the perspective of the philosophy of language Ricoeur’s homology between one of the main tenets of hermeneutics —the hermeneutic circle— and the concept of (individual and collective) narrative. Narrative is a topic much discussed in contemporary political philosophy in connection with the problem of identity. The goal of the article is to retain the concept of narrative as valid for political philosophy in reference to identity-formation, but only if we leave aside many of its hermeneutic presuppositions, such as the priority of metaphor over metonymy, and of identity over difference. In order to sustain this thesis, it establishes a parallel between metaphor, narrative and the visual image using as an example a commentary on the work of the video-artist Bill Viola.
[ES] Este artículo analiza y critica desde la perspectiva de la filosofía del lenguaje la homología que Ricoeur lleva a cabo entre uno de los principios fundamentales de la hermenéutica —el círculo hermenéutico— y el concepto de narrativa (individual y colectiva). La narrativa es un tema crucial en la filosofía política contemporánea en conexión con el problema de la identidad. El objetivo es mostrar que el concepto de narrativa debe seguir siendo importante en filosofía política y en lo que se refiere a la configuración de identidades, pero sólo si abandonamos muchas de sus presuposiciones hermenéuticas, como la prioridad de la metáfora sobre la metonimia, y la de la identidad sobre la diferencia. Para confirmar esta tesis, el artículo establece un paralelismo entre la metáfora, la narrativa y la imagen visual utilizando como ejemplo un comentario a la obra del vídeo-artista Bill Viola.
DescriptionPublicado en el número 722 (2006) de 'Arbor: Ciencia, Pensamiento, Cultura', bajo el título monográfico: "La construcción de las identidades colectivas".
Publisher version (URL)http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/68/68
URIhttp://hdl.handle.net/10261/7188
ISSN0210-1963
E-ISSN1988-303X
Appears in Collections:(CCHS-IFS) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arbor_file.pdf20,81 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.