English
español
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10261/7188
Share/Impact:
Statistics |
![]() ![]() |
|
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE | ||
|
Title: | Pequeña narrativa de la narrativa: metáfora, identidad e imagen |
Authors: | Arribas, Sonia ![]() |
Keywords: | Narrative Identity Image Metaphor Ricoeur, Paul Viola, Bill Narrativa Identidad Imagen Metáfora |
Issue Date: | 31-Dec-2006 |
Publisher: | Consejo Superior de Investigaciones Científicas (España) |
Citation: | Arbor 182(722): 797-808 (2007) |
Abstract: | [EN] This article analyzes and criticizes from the perspective of the philosophy of language Ricoeur’s homology between one of the main tenets of hermeneutics —the hermeneutic circle— and the concept of (individual and collective) narrative. Narrative is a topic much discussed in contemporary political philosophy in connection with the problem of identity. The goal of the article is to retain the
concept of narrative as valid for political philosophy in reference to identity-formation, but only if we leave aside many of its hermeneutic presuppositions, such as the priority of metaphor over metonymy, and of identity over difference. In order to sustain this thesis, it establishes a parallel between metaphor, narrative and the
visual image using as an example a commentary on the work of the video-artist Bill Viola. [ES] Este artículo analiza y critica desde la perspectiva de la filosofía del lenguaje la homología que Ricoeur lleva a cabo entre uno de los principios fundamentales de la hermenéutica —el círculo hermenéutico— y el concepto de narrativa (individual y colectiva). La narrativa es un tema crucial en la filosofía política contemporánea en conexión con el problema de la identidad. El objetivo es mostrar que el concepto de narrativa debe seguir siendo importante en filosofía política y en lo que se refiere a la configuración de identidades, pero sólo si abandonamos muchas de sus presuposiciones hermenéuticas, como la prioridad de la metáfora sobre la metonimia, y la de la identidad sobre la diferencia. Para confirmar esta tesis, el artículo establece un paralelismo entre la metáfora, la narrativa y la imagen visual utilizando como ejemplo un comentario a la obra del vídeo-artista Bill Viola. |
Description: | Publicado en el número 722 (2006) de 'Arbor: Ciencia, Pensamiento, Cultura', bajo el título monográfico: "La construcción de las identidades colectivas". |
Publisher version (URL): | http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/68/68 |
URI: | http://hdl.handle.net/10261/7188 |
ISSN: | 0210-1963 |
E-ISSN: | 1988-303X |
Appears in Collections: | (CCHS-IFS) Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Arbor_file.pdf | 20,81 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Show full item record
Review this work
Review this work
WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.