Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10261/45303
Share/Export:
![]() |
|
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE | |
Title: | Sobre la educación inclusiva en España: políticas y prácticas |
Other Titles: | On inclusive education in Spain: Policies and Practices | Authors: | Toboso-Martín, Mario CSIC ORCID ; Ferreira, Miguel A. V.; Díaz Velázquez, Eduardo; Fernández-Cid Enríquez, Matilde; Villa Fernández, Nuria; Gómez de Esteban, Concepción | Keywords: | Educación - Educación especial - Educación inclusiva - Discapacidad - Diversidad - Inclusión - Integración - Necesidades educativas especiales - Segregación Education - Special education - Inclusive education - Disability - Diversity - Inclusion - Integration - Special educational needs - Segregation |
Issue Date: | 2012 | Publisher: | Intersticios | Citation: | Intersticios. Revista sociológica de pensamiento crítico, 6 (1): 279-295 (2012) | Abstract: | [EN] This article develops a vision of inclusive education process in Spain over the last forty years, from two perspectives: one that corresponds to the political side and another that attends to daily practice in schools. Regarding the first, we present the development of the evolution of education legislation for people with disabilities throughout the mentioned period of time, which goes from an educational model of segregation to a model of integration, currently trying to configure, with great effort, a model of inclusion. From the point of view of the practice we will go to the most recent data on inclusive education and attention to pupils with special educational needs, in order to develop an outline of the main barriers currently faced by the process of inclusive education in Spain. [ES] En este artículo se elabora una visión del proceso de educación inclusiva en España a lo largo de los últimos cuarenta años, desde una doble perspectiva: la que corresponde a la vertiente política y la que atiende a la práctica cotidiana en los centros educativos. Con relación a la primera de ellas se presenta el desarrollo de la evolución de la legislación sobre educación para las personas con discapacidad a lo largo del periodo de tiempo mencionado, en el que se transita desde un modelo educativo de segregación hacia uno de integración, que con gran esfuerzo trata de configurarse actualmente como un modelo de inclusión. Desde el punto de vista de la práctica acudiremos a los datos más recientes sobre educación inclusiva y atención al alumnado con necesidades educativas especiales, con el fin de elaborar una exposición de las principales barreras que afronta en la actualidad el proceso de educación inclusiva en España. |
Description: | Este artículo es un resultado de investigación del proyecto "Quali-TYDES" (Qualitative Tracking with Young Disabled People in European States), European Collaborative Research Projects in the Social Sciences - European Science Foundation (ref. 09-ECRP-032), y del proyecto "Innovación oculta: cambio de paradigma en los estudios de innovación", Ministerio de Ciencia e Innovación (ref. FFI2011-25475) | Publisher version (URL): | http://www.intersticios.es/article/view/10048 | URI: | http://hdl.handle.net/10261/45303 | ISSN: | 1887-3898 |
Appears in Collections: | (CCHS-IFS) Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Toboso-et-al._Intersticios_6-1.pdf | 232,6 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Review this work
Page view(s)
1,410
checked on May 26, 2022
Download(s)
926
checked on May 26, 2022
Google ScholarTM
Check
WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.