English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/38541
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

La idea de "relevancia social" aplicada al estudio del fenómeno musical

AuthorsMartí Pérez, Josep ; Martí Pérez, Josep
KeywordsMúsica
Etnomusicología
Tradición
España
Issue Date1995
PublisherSociedad Ibérica de Etnomusicología
CitationTRANS, Revista transcultural de música (http://www.sibetrans.com/trans/a301/la-idea-de-relevancia-social-aplicada-al-estudio-del-fenomeno-musical) (1) (1995)
Abstract---> The author criticizes the concept of ethnicity current in spanish studies on traditional music and develops - as an alternative category - the concept of social relevance. The social relevance of a determined music production in a concret socio-cultural situation appears in the interaction between significance, uses and its fonctional implications. We speak about the significance of a music, when it is possible to establish an identity connection between it and a cognitive category of a social dimension. Thus, we can associate heavy metal with youth and flamenco with Andalusia. Speaking about the use of a music, it seems pertinent to introduce the concept of "musical event"; as the realization of a musical act in a determined time and space. Indeeed, the type and the number of musical events will give us always good information about their use (ludic, commercial, religious, etc), and, thus, about their social relevance. On the other hand, when a music is socially relevant for a determined community, it also accomplishes specific fonctions. They are in accordance with the significance and the uses assigned to them. The concept of social relevance gives us more precision in the task of getting knowledge about the musical life of a community.
---> El autor hace una rítica del concepto de etnia actual en los estudios españoles de la música tradicional y se desarrolla -como una categoría alternativa- el concepto de pertinencia social. La relevancia social de una producción musical en una determinada situación concreta socio-cultural aparece en la interacción entre el significado, los usos y sus implicaciones funcionales. Hablamos sobre la importancia de una música, cuando es posible establecer una conexión de identidad entre ella y una categoría cognitiva de una dimensión social. De este modo, podemos asociar el heavy metal con la juventud y el flamenco con Andalucía. Hablando sobre el uso de una música, parece pertinente introducir el concepto de "evento musical", como la realización de un acto musical en un determinado tiempo y espacio. Indeeed, el tipo y el número de eventos musicales nos dará la información siempre es bueno acerca de su uso (lúdicas, comerciales, religiosas, etc), y, por tanto, sobre su pertinencia social. Por otro lado, cuando una música es socialmente relevante para una comunidad determinada, sino que también lleva a cabo fonctions específicos. Ellos están de acuerdo con el significado y los usos que se les asignen. El concepto de relevancia social nos da una mayor precisión en la tarea de obtener conocimiento acerca de la vida musical de una comunidad.
Publisher version (URL)http://www.sibetrans.com/trans/a301/la-idea-de-relevancia-social-aplicada-al-estudio-del-fenomeno-musical
URIhttp://hdl.handle.net/10261/38541
ISSN1697-0101
Appears in Collections:(IMF) Artículos
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.