English
español
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10261/210611
Share/Impact:
Statistics |
![]() ![]() |
|
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE | ||
|
Title: | Crítica, mediación y nuevas espacialidades: Una mirada CTS y CTG |
Other Titles: | Criticism, Mediation, and New Spatialities: an STS and STG Approach |
Authors: | Argyriou, Konstantinos |
Keywords: | Art Criticism Cultural Mediation Cyberfeminism Queer Theory Art Theory Crítica de arte Mediación cultural Ciberfeminismo Teoría queer Teoría del arte |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Universidad Complutense de Madrid |
Citation: | Eikón- Imago 14 8(1): 37-55 (2019) |
Abstract: | [EN] Throughout the last few decades, technological advances have transformed the museum experience, questioning various related practices, such as art criticism and cultural mediation, which are seen both confronted with each other and affected by the proliferation of narratives and opinion agents. Such democratization has raised the problem of how to legitimize discourses, make use of bodies, senses and desires, and facilitate change in the interior and exterior of contemporary art museums. The present reflection aspires to conceptualize the notion of the intermediate as an axis for the discussion on these topics. Moreover, we perform an epistemological itinerary drawing from interdisciplinarity and STG studies, in order to explore how biases and inhibitory forces inside institutions hinder the process of inhabiting intermediate spaces, whereas alternative approaches, hybrid and situated, foster intersubjectivity, exchange and active implication [ES] A lo largo de las últimas décadas, los desarrollos tecnológicos han transformado la experiencia museística, poniendo bajo cuestión varias prácticas relacionadas con ella, como la crítica de arte y la mediación cultural, que se encuentran tanto enfrentadas entre ellas como afectadas por la proliferación de relatos y agentes de opinión. Dicha democratización ha vuelto a plantear el problema de cómo legitimar enunciaciones, usar cuerpos, sensaciones y deseos, y posibilitar el cambio en el interior y exterior de los museos de arte contemporáneo. La presente reflexión intenta conceptualizar la noción de lo intermedio como eje para la discusión sobre dichos temas. Asimismo, realiza un recorrido epistemológico partiendo de la interdisciplinariedad y los estudios CTG con el fin de explorar cómo sesgos y fuerzas inhibidoras dentro de las instituciones dificultan los procesos de habitar los espacios intermedios, mientras que enfoques alternativos, híbridos y situados apoyan la intersubjetividad, el intercambio y la implicación activa. Palabras clave: Crítica de arte; mediación cultural; ciberfeminismo; teoría queer; teoría del arte. |
Publisher version (URL): | http://capire.es/eikonimago/index.php/eikonimago/article/view/327 |
URI: | http://hdl.handle.net/10261/210611 |
Identifiers: | issn: 2254-8718 |
Appears in Collections: | (CCHS-IFS) Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mirada_cts_ctg.pdf | 357,89 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Show full item record
Review this work
Review this work
WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.