English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/210473
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE logo core CORE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE

Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

Dilemmas and tensions teachers face with migrant students Dilemas y tensiones de la práctica docente con alumnado migrante

Other TitlesDilemmas and tensions teachers face with migrant students
AuthorsCucalón Tirado, Pilar; Olmo Pintado, Margarita del
KeywordsAnthropology of Education
School Ethnography
Diversity Policies
Migrant Students
Teaching Practice
Community of Madrid
Linking Classrooms
Antropología de la educación
Etnografía escolar
Políticas de atención a la diversidad
Alumnado migrante
Prácticas docentes
Comunidad de Madrid
Aulas de Enlace
Issue Date2019
PublisherConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
CitationRevista de Dialectologia y Tradiciones Populares 74(1):1-16 e007 (2019)
Abstract[EN] In this text, the authors address the dilemmas and tensions teachers face in the context of a program designed for migrant students who have recently arrived in the Community of Madrid region of Spain. The analysis combines both authors' ethnographic fieldwork, carried out independently and at different times in the program's history. The dialogue between both research studies provides a more nuanced understanding of teaching practice, especially when schools steer students towards particular educational itineraries-away from university and into vocational training-in conflict with students' higher expectations for their own academic performance. Authors conclude by stating that teachers' strategies and arguments should be understood within the framework of a school with significant limitations to provide all students with the equal opportunities that the school proclaims
[ES] En este texto abordaremos los dilemas y tensiones a los que se enfrenta el profesorado de un programa dirigido al alumnado migrante recién llegado a la Comunidad de Madrid (España). El análisis surge de la oportunidad de enlazar nuestros trabajos de campo etnográficos, que han sido llevados a cabo en dos momentos diferentes de la historia del mencionado programa. El diálogo entre ambas investigaciones nos ha permitido una comprensión más compleja de las prácticas docentes. Especialmente, aquellas que orientan al alumnado migrante hacia itinerarios formativos que no son los regulares para acceder a la universidad, siendo contradictorio con las altas expectativas que tienen dichos estudiantes. Podemos concluir que los argumentos y estrategias utilizadas por el profesorado deben entenderse en el marco de una escuela con serias limitaciones para producir la igualdad de oportunidades que dice preferir
Publisher version (URL)http://dra.revistas.csic.es/index.php/dra/article/view/603
URIhttp://hdl.handle.net/10261/210473
Identifiersdoi: http://dx.doi.org/10.3989/dra.2019.01.007
issn: 1988-8457
e-issn: 2659-6881
Appears in Collections:(CCHS-ILLA) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dilemmas_tensions.pdf372,95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.