English
español
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10261/210473
Share/Impact:
Statistics |
![]() ![]() ![]() |
|
|
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE | |||
|
Title: | Dilemmas and tensions teachers face with migrant students Dilemas y tensiones de la práctica docente con alumnado migrante |
Other Titles: | Dilemmas and tensions teachers face with migrant students |
Authors: | Cucalón Tirado, Pilar; Olmo Pintado, Margarita del ![]() |
Keywords: | Anthropology of Education School Ethnography Diversity Policies Migrant Students Teaching Practice Community of Madrid Linking Classrooms Antropología de la educación Etnografía escolar Políticas de atención a la diversidad Alumnado migrante Prácticas docentes Comunidad de Madrid Aulas de Enlace |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Consejo Superior de Investigaciones Científicas (España) |
Citation: | Revista de Dialectologia y Tradiciones Populares 74(1):1-16 e007 (2019) |
Abstract: | [EN] In this text, the authors address the dilemmas and tensions teachers face in the context of a program designed for migrant students who have recently arrived in the Community of Madrid region of Spain. The analysis combines both authors' ethnographic fieldwork, carried out independently and at different times in the program's history. The dialogue between both research studies provides a more nuanced understanding of teaching practice, especially when schools steer students towards particular educational itineraries-away from university and into vocational training-in conflict with students' higher expectations for their own academic performance. Authors conclude by stating that teachers' strategies and arguments should be understood within the framework of a school with significant limitations to provide all students with the equal opportunities that the school proclaims [ES] En este texto abordaremos los dilemas y tensiones a los que se enfrenta el profesorado de un programa dirigido al alumnado migrante recién llegado a la Comunidad de Madrid (España). El análisis surge de la oportunidad de enlazar nuestros trabajos de campo etnográficos, que han sido llevados a cabo en dos momentos diferentes de la historia del mencionado programa. El diálogo entre ambas investigaciones nos ha permitido una comprensión más compleja de las prácticas docentes. Especialmente, aquellas que orientan al alumnado migrante hacia itinerarios formativos que no son los regulares para acceder a la universidad, siendo contradictorio con las altas expectativas que tienen dichos estudiantes. Podemos concluir que los argumentos y estrategias utilizadas por el profesorado deben entenderse en el marco de una escuela con serias limitaciones para producir la igualdad de oportunidades que dice preferir |
Publisher version (URL): | http://dra.revistas.csic.es/index.php/dra/article/view/603 |
URI: | http://hdl.handle.net/10261/210473 |
DOI: | http://dx.doi.org/10.3989/dra.2019.01.007 |
Identifiers: | doi: http://dx.doi.org/10.3989/dra.2019.01.007 issn: 1988-8457 e-issn: 2659-6881 |
Appears in Collections: | (CCHS-ILLA) Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dilemmas_tensions.pdf | 372,95 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Show full item record
Review this work
Review this work
WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.