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Title

Francisco Andreví (*1786; †1853) entre Francia y España: composición musical e implicaciones sociales en la primera mitad del siglo XIX. Parte 2. A ambos lados Pirineo. Burdeos, París y Barcelona

Other TitlesFrancisco Andreví (*1786; †1853) between France and Spain: musical composition and social implications in the first half of the 19th century. Part II. On both sides of the pyrenees. Bordeaux, Paris and Barcelona
AuthorsBallús i Casóliva, Glòria; Ezquerro, Antonio
KeywordsFrancisco Andreví
France-Spain
Chamber music
Theatres (Madrid-Paris)
Religious music
First half of the 19th century
Music edition
Music treatises
Ecclesiastica lmusical chapels
Composition
Francia-España
Salones y teatros (Madrid-París)
Música religiosa
Primera mitad siglo XIX
Edición musical
Tratadística
Capillas musicales eclesiásticas
Composición
Issue Date2019
PublisherUniversidad de Castilla-La Mancha
CitationCuadernos de Investigación Musical (8) : 77-114 (2019)
Abstract[EN] Francisco Andreví (*1786; †1853) has been a somewhat mistreated composer, when not postponed, by a number of historiographical prejudices. Radically conservative presbyter, and examining obtaining some positions coveted by many, he monopolized the criticism of some colleagues in his stay at the head of the Royal Chapel, and even had to suffer exile and some ostracism on his return, which relegated him to a position of second order in the peripheral Catalan territory. Fruit of that, despite, at the time, the enormous social weight of his work and teaching, soon fell into oblivion. Fled from the monarchical purge led by the regent Maria Cristina in favor of her daughter and the successive liberal governments, he found refuge in Bordeaux, from where, gradually, he was regaining the previous prestige of which he was ousted by a new political situation in Spain, until arriving in Paris, where he led a life of discretion, undoubtedly tending to reclaim his former position and obtain the possibility of an honorable return. Finally, he managed to return to his country, although not to a cathedral or high visibility position, but to the church of La Merced in Barcelona, where, little by little, by means of a quiet and tenacious industriousness, he was again winning over an environment that still posed no small reluctance to him. His death, when he was barely 67 years old and predicted his early professional rehabilitation, left an extensive musical production, model for many, as many were his disciples and many copies of his works, which were performed regularly in Spain and Latin America. As important was also his personal figure, related to Rossini, Berlioz, Cherubini or Carnicer, and even his theoretical-musical legacy, through an influential treaty of harmony, praised by Auber. Andreví represents an author, in short, fruit of his time, which demands his prompt rehabilitation, as well as the uninhibited attention of current musicology
[ES] Francisco Andreví (*1786; †1853) ha sido un compositor en cierto modo maltratado, cuando no postergado, por no pocos prejuicios historiográficos. Presbítero radicalmente conservador, y opositor que se hizo con puestos ansiados por muchos, acaparó las críticas de algunos colegas en su estancia al frente de la Real Capilla, e incluso hubo de padecer el exilio y cierto ostracismo a su regreso, que le relegó a un puesto de segundo orden en el periférico territorio catalán. Fruto de aquello, a pesar de, en su momento, el enorme peso social de su obra y magisterio, pronto cayó en el olvido. Huido de la purga monárquica protagonziada por la regente María Cristina en favor de su hija y de los sucesivos gobiernos liberales, halló refugio en Burdeos, desde donde, de manera paulatina, fue recobrando el anterior prestigio del que fuera desbancado por una nueva situación política en España, hasta llegar a París, donde llevó una vida de discreción, sin duda tendente a reclamar su anterior posición y obtener la posibilidad de un regreso honroso. Finalmente, consiguió volver a su país, aunque no a un cargo catedralicio o de gran visibilidad, sino a la iglesia de la Merced en Barcelona, donde, poco a poco, mediante una laboriosidad callada y tenaz, fue ganándose nuevamente a un entorno que todavía le planteaba no pocas reticencias. Su muerte, cuando apenas contaba con 67 años y auguraba su pronta rehabilitación profesional, dejó una amplísima producción musical, modélica para muchos, pues fueron muchos sus discípulos y muchas las copias de sus obras, que se interpretaron con asiduidad en España y Latinoamérica. Como importante fue también su figura personal, relacionada con Rossini, Berlioz, Cherubini o Carnicer, e incluso su legado teórico-musical, a través de un influyente tratado de armonía, elogiado por Auber. Un autor, en suma, fruto de su tiempo, que reclama su pronta rehabilitación, así como la atención desinhibida de la musicología actual.
Publisher version (URL)http://dx.doi.org/10.18239/invesmusic.v0i8.2095
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7156102
URIhttp://hdl.handle.net/10261/209681
Identifiersdoi: 10.18239/invesmusic.v0i8.2095
issn: 2530-6847
Appears in Collections:(IMF) Artículos
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