English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/193558
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE logo core CORE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE

Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE
Exportar a otros formatos:

Title

What educational research in the physics classroom is published in Spain? A critical review of the last decade for the case of secondary education

Other Titles¿Qué investigación didáctica en el aula de física se publica en España? Una revisión crítica de la última década para el caso de educación secundaria
AuthorsManchón-Gordón, A. F.; García-Carmona, Alejandro
KeywordsLiterature
Secondary education
Physics education
Educational research
Research-teaching practice relationship
Bibliografía
Educación secundaria
Enseñanza de la física
Investigación didáctica
Relación investigación-práctica docente
Issue DateJun-2018
PublisherUniversidad Autónoma de Barcelona
CitationEnseñanza de las Ciencias 36(2): 125-141 (2018)
Abstract[EN] An explorative and descriptive study about educational research concerning physics teaching in secondary education, published in Spain during the last decade, is presented. When focusing on those studies oriented towards the analysis of some aspects of the teaching/learning processes within classroom, it is found that they constituted a minority in the frame of the consulted literature. It is also found that the number of studies on physics education authored by secondary teachers is relatively low. Likewise, an approach to physics teaching guided by disciplinary contents is predominant in these studies, which is not in tune with those approaches based on the development of competences. All this reveals a certain disconnection between research and practice in physics education.
[ES] Se presenta un estudio exploratorio y descriptivo sobre la investigación didáctica publicada en España durante la última década relativa a la enseñanza de la física en educación secundaria. Al centrar la atención en aquellos estudios que analizan algún aspecto del proceso de enseñanza-aprendizaje en el aula, se obtiene que estos constituyen una minoría en el conjunto de la bibliografía consultada. Se encuentra también que la autoría de profesorado de secundaria en los estudios sobre didáctica de la física consultados es relativamente baja. Asimismo, en los estudios predomina un enfoque de la enseñanza de la física orientado por contenidos disciplinares que no sintonizan con los planteamientos basados en el desarrollo de competencias. Todo ello revela cierta distancia entre investigación y práctica en la enseñanza de la física.
Publisher version (URL)https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2451
URIhttp://hdl.handle.net/10261/193558
DOIhttp://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2451
ISSN0212-4521
E-ISSN2174-6486
Appears in Collections:(ICMS) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
educational_research_physics_classroom_spain.pdf311,97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 

Related articles:


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.