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Title

Francisco Andreví (*1786; †1853) entre Francia y España: composición musical e implicaciones sociales en la primera mitad del siglo XIX. Parte I. Una trayectoria en ascenso: del Pirineo hacia el Sur. Desde La Seu d’Urgell a la Real Capilla

Other TitlesFrancisco Andreví (*1786; †1853) between France and Spain: musical composition and social implications in the first half of the 19th century. Part I. A Vital Path up: from the Pyrenees to the South. From La Seu d'Urgell to the Royal Chapel
AuthorsBallús i Casóliva, Glòria; Ezquerro, Antonio
KeywordsFrancisco Andreví
France-Spain
Chamber music
Theatres (Madrid-Paris)
Religious music
First half of the 19th century
Music edition
Music Treatises
Ecclesiastical musical chapels
Composition
Francia-España
Salones y teatros (Madrid-París)
Música religiosa
Primera mitad siglo XIX
Edición musical
Tratadística
Capillas musicales eclesiásticas
Composición
Issue Date2019
PublisherUniversidad de Castilla-La Mancha
CitationCuadernos de Investigación Musical (7) : 3-48 (2019)
Abstract[EN] Paradigm of a religious composer of the Hispanic Eighteenth Century, the Catalan Francisco Andreví (*1786; †1853) probably has been -and perhaps till very recently- one of those who has suffered the most from the prejudices of later historiography. “Militant” priest associated with the most radical and conservative environment of the first Carlism -which led him into exile- his abundant production has not yet deserved a single monographic audio record. And all this, in spite of the enormous social visibility that he reached at the time, like maestro de capilla of the Spanish Royal Chapel and active musician in the Paris of Berlioz, Cherubini and many others. In his facet as a composer, he won all the oppositions he attended (Segorbe, Santa Maria del Mar, the cathedrals of Valencia and Seville, the Spanish Royal Chapel or, in his last stage, the church of Our Lady of Mercy in Barcelona). In the meantime, during his stay in France, he ruled the musical magisterium of the cathedral of Bordeaux, and then the organ of the Parisian church of Saint Pierre de Chaillot. But, as a man of his time, not only devoted himself to religious music, but also cultivated instrumental music (orchestral and chamber music), frequenting the halls and theatres both in Madrid and Paris, and teaching classes in the first conservatory of Madrid. A friend of Rossini, who later became interested in him, the author of operas Auber praised in writing his well-known Treatise on Composition, published in Madrid, Barcelona and Paris, which was considered as an academic model by Spanish creators until the end of the 19th century. But over time, he was unjustly seen as an example of a type of Spanish music self-indulgent and debtor of the Italian opera, being relegated to oblivion. The attractiveness of his career and his "politically incorrect" professional profile mean that today, from the most strict and dispassionate historical and musicological positioning, it is now possible to review his contribution to the international musical scene of the moment.
[ES] Paradigma de compositor religioso del Ochocientos hispánico, el catalán Francisco Andreví (*1786; †1853) ha sido -tal vez, y hasta fechas muy recientes- uno de quienes más ha sufrido los prejuicios de la historiografía posterior. Presbítero “militante” asociado al entorno más radical y conservador del primer carlismo -lo que le llevó al exilio-, su abundante producción todavía no ha merecido un solo registro discográfico monográfico. Y todo ello, a pesar de la enorme visibilidad social que alcanzara en su momento, como maestro de la Real Capilla española y músico activo en el París de Berlioz, Cherubini y tantos otros. En su faceta de compositor, ganó todas las oposiciones a las que se presentó (Segorbe, Santa María del Mar, las metropolitanas de Valencia y Sevilla, la Real Capilla española o, en su última etapa, la iglesia de “la Mercè” en Barcelona). Y entretanto, durante su estancia, expatriado en Francia, rigió el magisterio de la catedral de Burdeos, y luego, el órgano de la iglesia parisina de Saint Pierre de Chaillot. Pero, hombre de su tiempo, no sólo se dedicó a la música religiosa, sino que cultivó también la música instrumental (orquestal y de cámara), frecuentando los salones y teatros de Madrid y París, e impartiendo clases en el primer conservatorio de la capital española. Amigo de Rossini -que años más tarde se interesaba por él-, el operista Auber elogió por escrito su conocido Tratado de composición, publicado en Madrid, Barcelona y París, tenido como modelo académico por buena parte de los creadores españoles hasta fines del siglo XIX. Pero con el paso del tiempo, fue injustamente visto como ejemplo de un tipo de música española del primer Ochocientos, autocomplaciente y deudora de la ópera y maneras italianas -provista de ciertas ínfulas orquestales, e incluso a veces, frívola-, siendo relegado al olvido. Lo atractivo de su trayectoria, y su perfil profesional “políticamente incorrecto”, hacen que hoy, desde el más estricto y desapasionado posicionamiento histórico y musicológico, sea ya posible revisar su aportación al panorama musical internacional del momento y reivindicar su producción, para que ésta vuelva a sonar, sometida al juicio de sucesivas generaciones, nuevamente disfrutada.
Publisher version (URL)http://doi.org/10.18239/invesmusic.v0i7.1991
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7040553
URIhttp://hdl.handle.net/10261/192975
DOI10.18239/invesmusic.v0i7.1991
E-ISSN2530-6847
Appears in Collections:(IMF) Artículos
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