English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/184252
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE logo core CORE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE

Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE
Exportar a otros formatos:

Title

Las editoriales universitarias Iberoamericanas: Una aproximación a su perfil y a sus procesos de selección de originales

AuthorsGiménez Toledo, Elea ; Mañana Rodríguez, Jorge
KeywordsEULAC
Ibero-American University Presses
Prácticas de publicación
Selección de originales
Libro académico
Scholarly book
Editoriales universitarias iberoamericanas
EULAC
Publishing practices
Manuscripts selection processes
Issue Date2018
PublisherConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
CitationRevista Espanola de Documentacion Cientifica 41(2), e205 (2018)
Abstract[EN] This article provides an approach to the profile of Latin American University Presses regarding the volume and type of books published, as well as the manuscript selection procedures followed. A questionnaire was designed and sent to the set of Latin American University Presses affiliated to EULAC through the different national associations of university publishers. From the 310 publishers invited to participate in the survey, only 87 answered (response rate: 26.6%). The data obtained was compared with the university publishing sector in Spain. Among the most important conclusions we can mention the following ones: University Publishers in Latin America are quite uneven in terms of both volume of publication and professionalization, and unlike in the Spanish sector, they publish fewer teaching manuals. The scientific interest of the work prevails over other types of selection criteria and the Peer Review is the most widely used method for the evaluation and selection of scientific books (76%); publishers' websites are understood as an adequate mean for the dissemination of the publishers catalogues but not as a communication channel to provide information about the editorial and publishing processes to the authors (only 33% of the publishers provide information on these issues at their websites). Most publishers assume the whole cost of the publishing process.
[ES] Se realiza un acercamiento al perfil de las editoriales universitarias latinoamericanas en cuanto al volumen y tipo de libros que editan y al proceso de selección de los originales que siguen. Para realizar este trabajo se diseñó y envió un cuestionario a todas las editoriales universitarias latinoamericanas integradas en EULAC a través de las distintas asociaciones nacionales de editoriales universitarias. De las 310 editoriales a las que se invitó a participar contestaron 87 (tasa de respuesta: 26,6%). Los datos obtenidos se pusieron en comparación con el sector editorial universitario en España. Entre las conclusiones más destacadas se pueden señalar las siguientes: las editoriales universitarias de América Latina son muy desiguales en cuanto a su volumen de publicación y a su profesionalización; la mayoría de estas editoriales publican libros científicos, tesis y libros de divulgación; a diferencia de las españolas, se publican menos manuales docentes; el interés científico de la obra prima sobre otro tipo de criterios y el sistema de revisión por expertos es el más empleado para la evaluación y selección de libros científicos (76%); la web de las editoriales es entendida como una forma de difundir el catálogo de la editorial, pero no como una forma de dar a conocer los procesos editoriales a los autores, informando de estas cuestiones tan solo el 33% de las editoriales. La mayoría de las editoriales asumen en su totalidad el coste de la edición.
URIhttp://hdl.handle.net/10261/184252
Identifiersdoi: 10.3989/redc.2018.2.1459
issn: 1988-4621
e-issn: 0210-0614
Appears in Collections:(CCHS-IFS) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Editoriales_unviesitarias_iberoamericanas.pdf575,44 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 

Related articles:


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.