Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/17163
Share/Export:
logo share SHARE BASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE
Title

Ciencia del Diseño en proyectos de innovación educativa y cambio de cultura organizacional

AuthorsEdwards Schachter, Mónica E. CSIC ORCID; González Cruz, Mª Carmen; Gómez-Senent, Eliseo
KeywordsDesign Science
Educational innovation
Culture organizational change
European Higher Education Area
Ciencia del Diseño
Innovación educativa
Cambio de cultura organizacional
Universidades
Issue Date26-Sep-2007
CitationXI Congreso Internacional de Ingeniería de Proyectos. AEIPRO. 26-28 de Septiembre 2007, Lugo (España)
Abstract[EN] In this communication the contribution of Project Science in designing and implementation of projects associated to the educational innovation is explored. The framework focuses on the relations between a general theory of Design Science, educational innovation and culture organizational change in universities. A set of projects developed with these purposes at the Polytechnic University of Valencia and within the European Higher Education Area (EHEA) is analysed as particular case. Limitations and weakness detected in these projects are indicated from the Theory of the Six Dimensions approach. Finally, it comments on the need for addressing theoretical developments in Design science that integrates hard and soft paradigms with technical, cognitive, social, cultural and organizational scopes.
[ES] En esta comunicación se explora la contribución de la Ciencia del Proyecto en el diseño e implementación de proyectos asociados a la innovación educativa. El marco de análisis se focaliza en las relaciones entre una teoría general de la ciencia del diseño, la innovación educativa y el cambio de cultura organizacional en el ámbito universitario. Como caso particular, se considera un conjunto de proyectos desarrollados con estas finalidades en la Universidad Politécnica de Valencia y dentro del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Se señalan algunas limitaciones y debilidades detectadas en estos proyectos desde la perspectiva de análisis de la Teoría de las Seis Dimensiones. Finalmente, se incluyen algunos comentarios sobre la necesidad de realizar desarrollos teóricos en la ciencia del diseño integrando los paradigmas duro y blando desde perspectivas técnicas, cognitivas, sociales, culturales y organizacionales.
Description3 figures, 12 pages
Publisher version (URL)http://www.aeipro.com/index.php/component/remository/func-startdown/555/
URIhttp://hdl.handle.net/10261/17163
Appears in Collections:(INGENIO) Comunicaciones congresos




Files in This Item:
File Description SizeFormat
AEIPRO07_Edwards[1].pdf172,17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work

Page view(s)

559
checked on May 25, 2022

Download(s)

160
checked on May 25, 2022

Google ScholarTM

Check


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.