English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/165451
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

Duck and Cover! El impacto de la Guerra Fría en los niños estadounidenses. Una aproximación a la historiografía norteamericana sobre la infancia

Other TitlesDuck and Cover! The Impact of the Cold War on American Kids. An Approach to the US Historiography of Childhood
AuthorsCorrales Morales, David
KeywordsComic
Education
International Relations
Youth
Child
Childhood
Historiography
Cold War
United States
20th Century
Cómic
Educación
Relaciones Internacionales
Juventud
Niño
Infancia
Historiografía
Guerra fría
Estados Unidos
Siglo XX
Issue Date2017
PublisherUniversidad Complutense de Madrid
CitationRevista Complutense de Historia de América 43: 333-354 (2017)
Abstract[EN] Since the 1960s, the history of childhood -and children- has undergone a constant evolution, which has allowed for the establishment of an interrelation between its object of study and broad historical issues, such as society, culture and international relations. This article will explore the development of this academic field through the most relevant contributions focused on American kids’ experiences. Similarly, as a case study, the author will bring some of these lines of research together -family, education, entertainment products and so on- in order to address a common subject matter: the effects of the Cold War on children. In this way, the article will provide an overview as well as a specific analysis of the possibilities that this historiographical discipline offers for the promotion of a better understanding of certain historical events and processes in the United States.
[ES] Desde los años sesenta, la historia de la infancia -y de los niños- ha sufrido una progresiva evolución, que ha permitido establecer una interrelación entre su objeto de estudio y ámbitos como la sociedad, la cultura o las relaciones internacionales. Este artículo aborda este amplio recorrido a través de aquellas aportaciones más relevantes centradas en las experiencias de los niños estadounidenses. Asimismo, a modo de caso práctico, el autor engloba algunas de estas líneas de estudio que han ido apareciendo en la historiografía norteamericana -familia, educación, productos de entretenimiento, etc.- bajo un mismo eje temático, las repercusiones de la Guerra Fría en los más pequeños. De este modo, se aspira a proporcionar una visión -general y particular- sobre las posibilidades que ofrece esta rica disciplina historiográfica para un mayor conocimiento sobre ciertos acontecimientos y procesos histó- ricos en los Estados Unidos.
Publisher version (URL)http://dx.doi.org/10.5209/RCHA.56736
URIhttp://hdl.handle.net/10261/165451
ISSN1132-8312
Appears in Collections:(CCHS-IH) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56736-113398-3-PB.pdf525,21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.