English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/15139
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE logo core CORE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE

Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

¿Más allá de la ciencia académica?: modo 2, ciencia posnormal y ciencia posacadémica

Other TitlesBeyond academic science?: modo 2, postacademic science & postnormal science
AuthorsJiménez Buedo, María ; Ramos Vielba, Irene
KeywordsCiencia académica
Modo 2
Ciencia posacadémica
Ciencia posnormal
Academic science
Mode 2
Post-academic science
Post-normal science
Issue Date30-Aug-2009
PublisherConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
CitationArbor CLXXXV (738): 721-737 (2009)
Abstract[ES] El artículo realiza una revisión de tres perspectivas que intentan describir los cambios producidos en la segunda mitad del siglo XX en la investigación científica y tecnológica. Los tres enfoques analizados –“Modo 2”, “ciencia posacadémica” y “ciencia posnormal”– asocian estas transformaciones a una mayor permeabilidad de la ciencia hacia los intereses y preferencias de los principales actores sociales. Estos enfoques han tenido un gran impacto, no sólo en la literatura especializada, sino también en la retórica de los hacedores de las políticas de I+D en los últimos años. En este trabajo se aborda un análisis conjunto de sus aportaciones más destacables y sus principales rasgos con el fin de realizar un balance crítico.
[EN] The article carries out a revision of three theoretical perspectives that aim at describing the changes in technological and scientific research that have taken place in the second half of the twentieth century. The three approaches analysed –“Mode2”, “post-academic science” and “post-normal science”– describe the transformation of science towards having a greater permeability for societal demands and preferences. These perspectives have had a great impact both in the specialized literature and in the rhetoric of R&D policy-makers. In this work, a joint analysis of its main traits is undertaken in view of providing a critical assessment of the contribution of these three approaches.
Description17 páginas, 1 figura, 1 tabla.
Publisher version (URL)http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2009.738n1048
URIhttp://hdl.handle.net/10261/15139
DOI10.3989/arbor.2009.738n1048
ISSN0210-1963
E-ISSN1988-303X
Appears in Collections:(IESA) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
327.pdf169,63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 

Related articles:


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.