English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/14120
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:
Title

La mediterraneidad en el arte español del siglo XX

AuthorsCabañas Bravo, Miguel
KeywordsArte
Pintura
Escultura
Historia Contemporánea de España
Mediterráneo
Art
Painting
Sculpture
Modern Spain
Mediterranean sea
Issue Date1996
PublisherConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
CitationHispania: Revista española de historia,, Vol. 56, Nº 192, 1996, pags. 115-134
Abstract[ES] Desde comienzos del siglo XX, el Mediterráneo -su herencia, sociedad, cultura y particularismos- ha jugado un papel decisivo en el arte español en cuanto a las definiciones artísticas de <<avanzada», la aceptación de nuevos procedimientos y las necesarias naturalizaciones. Así, el largo fenómeno de la mediterraneidad artística del novecientos ha recibido consideraciones de arte regionalista o periférico, de movimiento concreto (noucentisme) o de simple constante o adjetivación de parte del arte español. Pero nunca se ha podido concretar dicho fenómeno con demasiada precisión. Aquí se trata de exponer algunas de las características y dimensiones más acusadas del tema, incidiendo especialmente en dos de sus momentos más significativos y trascendentes: el del desarrollo del noucentisme catalán y el de repliegue del arte español de la postguerra.
[EN] Since the beginning of the twentieth centuy, the heretige, society, culture and peculiarities of the Mediterranean world played a decisive role in the development of Iberian un. It helped define the work of the avantguard, the acceptance of new artistic practices and their necessary naturalization. Although ií has never been precisely and concretely studied, the influence of a Mediterranean aura on artistic production in this century has been alternately discussed as a regional and peripheral art, as part of a concrete movement (noncentisme), or as an enduring constant in Spanish art. This paper attempts tu analyze some of the salient characteristics of this subject, taking special note of two significant moments: the development of Catalan noucentisine and the inward turning of Spanish art in the post-civil war period.
URIhttp://hdl.handle.net/10261/14120
ISSN0018-2141
E-ISSN1988-4265
Appears in Collections:(CCHS-IH) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20090629144002955.pdf2,15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.