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Title

Innovación tecnológica y humanitarismo en el traslado de heridos de guerra: el informe de Nicasio Landa sobre un nuevo sistema de suspensión elástica de camillas (Pamplona, 29 mayo 1875)

Other TitlesTechnological innovation and humanitarianism in the transport of war wounded: Nicasio Landa’s report on a new elastic suspension system for stretchers (Pamplona, May 29, 1875)
AuthorsArrizabalaga, Jon ; García-Reyes, Juan Carlos
KeywordsNicasio Landa (1830-1891)
Sistemas de suspensión de camillas
Traslado de heridos de guerra
Innovación tecnológica
Spanish Red Cross, Nineteenth-century
Nicasio Landa (1830-1891)
Stretcher suspension systems
Transportation of war wounded
Technological innovation
Cruz Roja Española, Siglo XIX
Issue Date2016
PublisherFundação Oswaldo Cruz
CitationHistoria, Ciencias, Saude - Manguinhos (23/3) : 887-897 (2016)
Abstract[EN] In May 1875, in the midst of a bloody civil conflict in Spain known as the Third Carlist War, Nicasio Landa, a medical officer with Military Health, wrote a report requesting authorization for the Spanish Red Cross, of which he was Inspector General, to adopt a new elastic suspension system for stretchers that he had designed, developed and tested. Intended above all for use in farm wagons – still the most widely-used method of transporting the wounded at the time – it was an inexpensive, sturdy mechanism that improved patient comfort and could also be installed in ambulance carriages, railway carriages and hospital ships. An annotated version of the report is included, preceded by a presentation of its contents.
[ES] En mayo de 1875, en medio de una sangrienta contienda civil en España conocida como Tercera Guerra Carlista, Nicasio Landa, oficial médico de Sanidad Militar redactó un informe demandando autorización a sus superiores para que Cruz Roja Española, de la que era inspector general, pudiera adoptar un nuevo sistema de suspensión elástica para camillas que había diseñado, desarrollado y probado. Destinado ante todo a carretas de labranza – el medio de transporte de heridos aún más frecuente entonces – se presentaba como un mecanismo económico y resistente para mejorar el confort de los trasladados, que podía también instalarse en carruajes de ambulancia, vagones de ferrocarril y buques-hospitales. Se publica una edición anotada del informe precedida de una presentación del mismo.
Publisher version (URL)http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702016000300009
http://www.scielo.br/pdf/hcsm/v23n3/0104-5970-hcsm-23-3-0887.pdf
URIhttp://hdl.handle.net/10261/138606
DOI10.1590/S0104-59702016000300009
Identifiersdoi: 10.1590/S0104-59702016000300009
issn: 0104-5970
e-issn: 1678-4758
Appears in Collections:(IMF) Artículos
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