English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/130984
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:
Title

Metodología de estudio del aprendizaje de niños con parálisis cerebral en el uso de un ratón por movimientos de cabeza

AuthorsVelasco, Miguel A. ; Raya, Rafael ; Ceres Ruiz, Ramón ; Sola, R.; Jiménez, J.; Morata, S.
KeywordsCerebral palsy (CP)
Usability
Learning process
Inertial device
Parálisis cerebral (PC)
Usabilidad
Procesos de aprendizaje
Dispositivo inercial
Issue Date2013
PublisherFundación ONCE
CitationLibro de actas DRT4ALL 2013 V Congreso Internacional de Diseño, Redes de Investigación y Tecnología para todos (2013)
AbstractThis paper presents a methodology designed to evaluate the learning process for people with cerebral palsy (CP) who are asked to control a computer through an inertial interface. The interface allows users to control the mouse pointer and click with head movements. The metric proposed in order to objectively measure the process of learning is the “throughput”. This parameter has been widely used for the evaluation of pointing devices and is now applied for the first time to people with CP. The results obtained show that the metric can be used to quantify how the user is learning and therefore to assess the usability of the inertial device.[EN]
Este artículo presenta un estudio piloto que introduce una metodología para valorar el aprendizaje de una persona con parálisis cerebral (PC) en el manejo del computador con una interfaz inercial, que permite el control del cursor y el clic mediante movimientos de cabeza. Se propone el uso de una métrica denominada rendimiento para medir objetivamente el proceso de aprendizaje. La métrica, ampliamente utilizada para la evaluación de dispositivos apuntadores, se aplica por primera vez en usuarios con PC. Los resultados obtenidos muestran cómo la métrica propuesta permite cuantificar el proceso de aprendizaje del usuario con PC, con lo que puede ser empleada para valorar la usabilidad del dispositivo inercial.[ES]
URIhttp://hdl.handle.net/10261/130984
ISBN978-84-88934-24-6
Appears in Collections:(CAR) Libros y partes de libros
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DRT4ALL 2013 - POSTPRINT.pdf350,76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.