Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10261/123827
Share/Export:
![]() ![]() |
|
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE | |
Title: | El modelo atómico de la materia en la formación científica del profesorado de las primeras etapas educativas |
Authors: | Moreno Gómez, Esteban | Keywords: | Formación científica teoría atómica de la materia educación primaria experimentos didáctica recurso didáctico CSIC en la Escuela mendeleiev Science training Atomic theory of matter elementary education experiments science teaching didactic resources |
Issue Date: | 2-Oct-2015 | Publisher: | Real Sociedad Española de Química | Citation: | Anales de Química 111 (3), 2015, 181-187 | Abstract: | [EN] In this paper we describe a set of scientific activities aimed to elementary school teachers, in order to provide them with materials and methods appropriated to guide their students in an introductory view of the atomic model of matter, according with Ausubel principles of meaningful learning. As we show in this work, teachers must be able to explain the properties of matter using the atomic and molecular model, the knowledge of which should be compulsory in their scientific curricular competence. We strongly believe that a good scientific background of the teachers is essential in order to achieve the scientific literacy of our society. [ES] En este artículo describimos un conjunto de actividades científicas dirigidas a profesores de primaria, con el fin de proporcionarles materiales y métodos apropiados para guiar a sus estudiantes en una visión introductoria del modelo atómico de la materia, de acuerdo con los principios del aprendizaje significativo de Ausubel. Como se muestra en este trabajo, los profesores deben ser capaces de explicar las propiedades de la materia mediante el modelo atómico y molecular, conocimiento que debería ser obligatorio en su competencia científica curricular. Creemos firmemente que una buena formación científica de los profesores es esencial para lograr la alfabetización científica de nuestra sociedad. |
Description: | Archivo PDF de 7 páginas con 10 figuras a color. Artículo publicado en el número 3 del volumen 111 de la Revista Anales de Química en 2015. | Publisher version (URL): | http://www.analesdequimica.es/index.php/AnalesQuimica/article/viewFile/730/939 | URI: | http://hdl.handle.net/10261/123827 | DOI: | 10.20350/digitalCSIC/9068 | ISSN: | 1575-3417 |
Appears in Collections: | (VAOCC) Artículos (ESCUELA) Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
modelo-atomico-formacion-profesorado.pdf | Artículo principal | 2,49 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Review this work
Page view(s)
448
checked on Jul 4, 2022
Download(s)
389
checked on Jul 4, 2022
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Dimensions
WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.