Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/123827
Share/Export:
logo share SHARE logo core CORE BASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE
Title

El modelo atómico de la materia en la formación científica del profesorado de las primeras etapas educativas

AuthorsMoreno Gómez, Esteban
KeywordsFormación científica
teoría atómica de la materia
educación primaria
experimentos
didáctica
recurso didáctico
CSIC en la Escuela
mendeleiev
Science training
Atomic theory of matter
elementary education
experiments
science teaching
didactic resources
Issue Date2-Oct-2015
PublisherReal Sociedad Española de Química
CitationAnales de Química 111 (3), 2015, 181-187
Abstract[EN] In this paper we describe a set of scientific activities aimed to elementary school teachers, in order to provide them with materials and methods appropriated to guide their students in an introductory view of the atomic model of matter, according with Ausubel principles of meaningful learning. As we show in this work, teachers must be able to explain the properties of matter using the atomic and molecular model, the knowledge of which should be compulsory in their scientific curricular competence. We strongly believe that a good scientific background of the teachers is essential in order to achieve the scientific literacy of our society.
[ES] En este artículo describimos un conjunto de actividades científicas dirigidas a profesores de primaria, con el fin de proporcionarles materiales y métodos apropiados para guiar a sus estudiantes en una visión introductoria del modelo atómico de la materia, de acuerdo con los principios del aprendizaje significativo de Ausubel. Como se muestra en este trabajo, los profesores deben ser capaces de explicar las propiedades de la materia mediante el modelo atómico y molecular, conocimiento que debería ser obligatorio en su competencia científica curricular. Creemos firmemente que una buena formación científica de los profesores es esencial para lograr la alfabetización científica de nuestra sociedad.
DescriptionArchivo PDF de 7 páginas con 10 figuras a color. Artículo publicado en el número 3 del volumen 111 de la Revista Anales de Química en 2015.
Publisher version (URL)http://www.analesdequimica.es/index.php/AnalesQuimica/article/viewFile/730/939
URIhttp://hdl.handle.net/10261/123827
DOI10.20350/digitalCSIC/9068
ISSN1575-3417
Appears in Collections:(VAOCC) Artículos
(ESCUELA) Artículos




Files in This Item:
File Description SizeFormat
modelo-atomico-formacion-profesorado.pdfArtículo principal2,49 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work

Page view(s)

448
checked on Jul 4, 2022

Download(s)

389
checked on Jul 4, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Dimensions


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.