English
español
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10261/11041
Share/Impact:
Statistics |
![]() ![]() |
|
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL | DATACITE | ||
|
Title: | Competencias comunicativas e interculturales y reforma curricular en el marco de la convergencia europea |
Authors: | Edwards Schachter, Mónica E. ![]() |
Keywords: | Competencias comunicativas e interculturales Espacio Europeo de Educación Superior Desarrollo curricular Communicative and intercultural competences European Higher Education Area Curricular development |
Issue Date: | 2008 |
Publisher: | Universidad Complutense de Madrid |
Citation: | Revista Complutense de Educación 19(2): 369-383 (2008) |
Abstract: | [ES] En este trabajo se pretende investigar la importancia atribuida a las competencias comunicativas e interculturales dentro del proceso de convergencia europea y su impacto en las reformas curriculares que están
teniendo lugar en España. En primer lugar, se realiza un seguimiento de declaraciones, documentos y estrategias emprendidas en la Comunidad Europea para favorecer el plurilingüismo y la multiculturalidad. En
segundo término, se comentan sus interrelaciones en el contexto del Espacio Europeo de Educación Superior.
Finalmente, como caso particular, se analiza el tratamiento dado a las competencias comunicativas e interculturales
en los Libros Blancos en el ámbito de las enseñanzas técnicas, así como en las recomendaciones y documentos oficiales referidos a los nuevos planes de estudio. [EN] It presents a study on the importance of the intercultural and communicative competences within the process of European convergence and their inclusion in the scope of the new curricular reform in Spain. In first place, it considers the declarations, documents and actions undertaken in the European Community to improve the plurilingualism and multiculturalism. Secondly, it comments their impact and links in the European Higher Education Area framework. Finally, the treatment given to communicative and intercultural competences in the White Books of engineering is analysed, followed of the recommendations and official documents on the new syllabi. |
Description: | 14 pages, 2 tables, 3 figures |
Publisher version (URL): | http://revistas.ucm.es/edu/11302496/articulos/RCED0808220369A.PDF |
URI: | http://hdl.handle.net/10261/11041 |
ISBN: | 1988-2793 (online) |
ISSN: | 1130-2496 (print) |
Appears in Collections: | (INGENIO) Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RCED0808220369A.pdf | 142,45 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Show full item record
Review this work
Review this work
WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.