English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/11039
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

La edición musical en Barcelona (1847-1915): partituras impresas conservadas en la "Biblioteca de Catalunya"

AuthorsGarcía-Mallo, M. Carmen
KeywordsEdición musical
Producción musical
Partitura impresa
Partitura manuscrita
Unión Musical Española
Propiedad intelectual
Barcelona
Biblioteca de Catalunya
1847-1915
Issue Date2002
PublisherAsociación Española de Documentación Musical
CitationAEDOM: Boletín de la Asociación Española de Documentación Musical 9(1): 7-154 (2002)
Abstract[ES] Diversos factores propiciaron que durante la segunda mitad del siglo XIX España viviera una etapa especialmente pujante en lo que a edición musical se refiere. A partir de ese hecho, y tomando como límites temporales el período comprendido entre 1847 (año en que aparece la primera legislación en España sobre la actividad editorial musical) y 1915 (último año incluido en la primera época de publicación del Boletín de la Propiedad Intelectual y época en que la recién creada Unión Musical Española poseía los fondos editoriales de la mayor parte de los principales editores de la segunda mitad del siglo XIX), se han localizado en los catálogos de la Biblioteca de Catalunya, 715 partituras que fueron impresas durante el período mencionado en la ciudad de Barcelona. El análisis realizado a partir de diversos aspectos relativos a las partituras -como la actividad desarrollada por los editores, impresores y grabadores, el tipo de repertorio editado, los compositores elegidos, la presentación o el formato de las partituras, los números de plancha, el registro de la propiedad intelectual, los autores de los textos (en su caso), los idiomas empleados, las ilustraciones de las cubiertas, etc.-, pretende poner de manifiesto la importancia que esta actividad adquirió durante el período de tiempo acotado, intentando realizar con ello una nueva aportación al mejor conocimiento de la actividad musical de la ciudad durante la segunda mitad del siglo XIX y primeros años del XX.
[EN] Several favourable circumstances enabled Spain to have a flourishing second half of the 19th century as far as musical publications is concerned. Having this fact in mind, we observe that between 1847 (the year in which the first laws were passed in Spain concerning musical publications) and 1915 (the last year included in the first series of issues of the “Boletín de la Propiedad Intelectual”; at that time the "Unión Musical Española" had just been established with the ownership of the greatest part of the musical editions of the main music publishers of the second half of the 19th century). In the catalogues of the Biblioteca de Catalunya, Barcelona, we have been able to locate 715 scores published in Barcelona during the aforementioned span of time. Our analysis has been undertaken concerning different aspects of the scores -such as the activities of their publishers, printers and engravers, the type of repertoire chosen for publication, their composers, the structure and size of the scores, their numbers of edition, their legal inscription as intellectual property, the writers of the texts (when included), the languages of such, the illustrations on the covers, etc. Our scope is to contribute to a better knowledge of the musical activity of this city during the second half of the 19th century and the first years of the 20th.
URIhttp://hdl.handle.net/10261/11039
ISSN1134-3117
Appears in Collections:(IMF) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EdicionMusicalBCN2.pdf74,44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.