English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/10043
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

La relación universidad-empresa en América Latina: ¿apropiación incorrecta de modelos foráneos?

AuthorsVega Jurado, Jaider ; Fernández de Lucio, Ignacio ; Huanca López, Ronald
KeywordsLatin American Universities
University-industry relations
University transformations
Scientific research
Universidades Latinoamericanas
Relación universidad-empresa
Transformaciones universitarias
Investigación académica
Issue DateMay-2007
PublisherJOTMI Research Group
CitationJournal of Technology Management & Innovation 2(3): 97-109 (2007)
Abstract[EN] This article examines how Bolivian lecturers respond to the debate on the production of knowledge and its transfer to the productive sector and its implications for the transformation of Latin American universities. The empirical analysis is based on a survey of 349 lecturers from Bolivian public universities, which inquired into aspects of university-industry relations (UIR). Although the results indicate that lecturers are in favour of relations with firms, there are several barriers to such relationships, such as lack of institutional support, generally unfavourable atmosphere in universities, and an industrial structure comprising few firms in knowledge-intensive sectors and firms with low absorptive capacity. In the context of Bolivia, unlike what occurs in developed countries, UIR have been configured around scientifically unimportant activities which has had a negative effect on the consolidation of research.
[ES] Este artículo examina cómo se sitúa la comunidad académica boliviana en el debate sobre la producción y transferencia de conocimiento al sector productivo y las implicaciones que tiene en la transformación universitaria latinoamericana. El análisis empírico se basa en una encuesta contestada por 349 docentes de universidades públicas bolivianas, en la que se indagaban diversos aspectos sobre las relaciones universidad-empresa (RUE). Aunque los resultados indican una actitud favorable de los docentes para relacionarse con las empresas existen diversos obstáculos que limitan el desarrollo de dicha relación, tales como un soporte institucional deficiente, un ambiente universitario desfavorable y un tejido industrial con pocas empresas en sectores intensivos en conocimiento y con una baja capacidad de absorción. En el contexto analizado, a diferencia de lo que ocurre en los países desarrollados, las RUE se ha configurado en torno a actividades científicamente poco relevantes lo que a su vez ha incidido negativamente en la consolidación de la investigación como actividad académica.
Description12 pages, 5 tables.
Publisher version (URL)http://www.jotmi.org/index.php/GT/article/view/art60/100
URIhttp://hdl.handle.net/10261/10043
ISSN0718-2724
Appears in Collections:(INGENIO) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AR50_1_Articulo%20definitivo%20Jaider.pdf340,17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.