2024-03-28T16:58:51Zhttp://digital.csic.es/dspace-oai/requestoai:digital.csic.es:10261/1413882016-12-14T01:54:46Zcom_10261_19com_10261_7col_10261_272
Polifonía, redes musicales y ceremonias rurales en los Pirineos Orientales a través de las crónicas de Honorat Ciuró (1612-1674)
Mazuela-Anguita, Ascensión
Polyphonic choirbooks
Music networks
Roussillon
Libros de polifonía
Redes musicales
Rosellón
Honorat Ciuró
Joan Pau Pujol
Pere Riquet
Pedro da Fonseca
[EN] This paper presents an analysis, from a musicological perspective, of two handwritten Catalan chronicles by Honorat Ciuró (1612-1674), a priest, rnusician, and writer from a rural family frorn Carnélas, in the historical county of Roussillon. "Camins traçats" forrns a cornpendiurn of the activities of the Ciuró farnily, including the foundation of an annual festival in honor of the Conception at Saint Fructueux church in Carnélas, during which polyphony by composers active in Catalan, Italian, and Portuguese contexts, such as Joan Pau Pujol, Giammateo Asola, and probably Pedro da Fonseca, was performed. In his "Tractat de la capella", Ciuró reports on the difficulties of his initiative to restare the hermitage of Saint Martín de la Roche, on the mountain of Camélas, between 1630 and 1664, and leaves a glimpse of the
importance of polyphonic practice in his daily life. Through both texts, it is possible to yield details about performance practice and the polyphonic repertoire sung, not only at liturgical festivities, but also in the domestic rnilieu. Comparison between this repertoire and the "Books of Hispanic Polyphony" database (R+D Project HAR2012-33604) allows us to illustrate these texts with polyphonic rnusic preserved today in
Catalan archives and libraries. These chronicles provide information on unknown composers and perforrners, cornplement existing data on those already identified, and help us to discern networks for the dissemination of polyphonic music in rural contexts by rneans of manuscript partbooks and the circulation of musicians among small villages of Roussillon.
[ES] Este artículo analiza desde una perspectiva musicológica dos crónicas manuscritas en catalán, obra de Honorat Ciuró (1612-167 4), músico, sacerdote y escritor procedente de una familia de campesinos de Carnélias, en la comarca histórica del Rosellón. "Camins traçats" supone un compendio de las tradiciones de la familia Ciuró, como la fundación de una fiesta anual en honor a la Concepción en la iglesia de San Fructuoso de Camélas, en la que se interpretaba polifonía de compositores activos en el ámbito catalán, italiano y portugués, como Joan Pau Pujol, Pere Riquet, Giammateo Asola y, probablemente, Pedro da Fonseca. En el "Tractat de la capella" Ciuró narra las vicisítudes de su iniciativa de restauración de la ermita de San Martín de la Roca, en la cima de Camélas, entre 1630 y 1664, dejando entrever la importancia de la música polifónica en su vida cotidiana. A través de ambos textos es posible obtener detalles de la práctica interpretativa y el repertorio polifónico utilizado no solo en festividades litúrgicas, sino también en el ámbito doméstico. El cotejo de este repertorio con la base de datos "Libros de polifonía hispana" (Proyecto I+D HAR2012-33604) permite ilustrar estos textos
con obras polifónicas conservadas en archivos y bibliotecas catalanes. Las crónicas aportan
información sobre compositores e intérpretes desconocidos, complementan los datos existentes
sobre otros ya identificados, y permiten vislumbrar las redes de difusión de la polifonía en el ámbito rural a través de libretes manuscritos y de la circulación de músicos entre pequeñas localidades y aldeas del Rosellón.
2016-12-13T13:44:45Z
2016-12-13T13:44:45Z
2016
artículo
Revista de Musicología (39/2) : 411-454 (2016)
0210-1459
http://hdl.handle.net/10261/141388
spa
Sí
closedAccess
Sociedad Española de Musicología