2024-03-28T19:42:32Zhttp://digital.csic.es/dspace-oai/requestoai:digital.csic.es:10261/2194682021-11-04T10:53:42Zcom_10261_10com_10261_7col_10261_263
Education & educational research journals: business models and bibliometric performance
Revistas de educación e investigación educativa. modelos de negocio y desempeño bibliométrico
Mañana Rodríguez, Jorge
Giménez Toledo, Elea
Giménez Toledo, Elea [0000-0001-5425-0003]
Mañana Rodríguez, Jorge [0000-0002-0717-5271]
Scientific Journals
Education
Journals Cost-Efficiency
Journal prices
Added value
Revistas científicas
Educación
Coste-eficacia de revistas
Precios de revistas
Valor añadido
Con autorización de la revista para autores CSIC
[EN] Education scientific journals are a key element for the progress of educational research. The added value which might be expected from the rising prices of scientific journals has one of its accountable factors in the bibliometric indicators as a measure of performance. The research question addressed in this paper is whether there are significant differences in bibliometric performance of the most expensive (in terms of price per article, price per citation and other related measures detailed in Appendix I) educational research journals in JCR 2013 when compared with the less expensive educational journals or not. For this purpose, data was gathered from Journal Prices and Journal Citation Reports, for Education & Educational Research journals. Statistical analyses comparing the bibliometric performance of the most expensive against the less expensive educational research journals evidences the existence of non significative differences between the two segments in most of the variables analyzed, thus putting into question the added value of buying and / or publishing in expensive educational research journals. It is concluded that, at least from a bibliometric perspective, expensive educational journals do not add significant value to the contents published. This can be understood as an abnormality in the market of scientific journals and might, in the long run, compromise the knowledge exchange among researchers working in education fields.
[ES] Las revistas científicas de educación son un elemento fundamental para el progreso de la investigación educativa. El valor añadido que cabría esperar teniendo en cuenta los precios crecientes de las revistas científicas cuenta con un factor subyacente cuantificable: los indicadores bibliométricos, como medida de desempeño. La pregunta de investigación abordada en este artículo es la existencia o no existencia de diferencias estadísticamente significativas en el desempeño bibliométrico de las revistas científicas de educación en JCR más costosas (en términos de precio por artículo, precio por cita y otras medidas relacionadas) comparándolo con el correspondiente a las revistas menos caras. Para este objetivo, se ha reunido información procedente de Journal Prices y Journal Citation Reports relativa a revistas de educación e investigación educativa. Las técnicas estadísticas empleadas para contrastar el desempeño bibliométrico de las revistas más caras y menos caras evidencian la existencia de diferencias no significativas entre ambos segmentos en la mayoría de las variables analizadas, por lo que se pone en entredicho el valor añadido de comprar / publicar en revistas de educación caras. Se concluye que, al menos desde una perspectiva bibliométrica, las revistas más caras de educación no añaden valor de forma significativa a los contenidos que publican, lo que puede entenderse como una anormalidad en el mercado de las revistas científicas y podría, a largo plazo, comprometer el intercambio de información entre investigadores en áreas de educación.
Peer reviewed
2020-09-11T07:52:35Z
2020-09-11T07:52:35Z
2015
artículo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
Revista de Educación 369: 31-58 (2015)
0034-8082
http://hdl.handle.net/10261/219468
10.4438/1988-592X-RE-2015-369-289
1988-592X
es
Publisher's version
http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2015/369.html
Sí
open
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (España)