2024-03-29T10:54:27Zhttp://digital.csic.es/dspace-oai/requestoai:digital.csic.es:10261/1615402020-12-10T16:17:32Zcom_10261_120com_10261_7col_10261_373
Perspectives and debates on vocational education and training, skills and the prospects for innovation
Perspectivas y debates acerca de la formación profesional, las capacidades, y las perspectivas de innovación
Toner, Phillip
Woolley, Richard
Innovation
Competencias
Formación profesional
Fuerza de trabajo técnica
Vocational education and training system
Skills
Technical workforce
Innovación
[EN]: This paper provides an overview of the theoretical perspectives and key debates regarding the role and contribution of the vocational education and training system (VET) and vocationally-Trained workforce in technical innovation. It considers contributions to these debates from innovation studies, varieties of capitalism research, neoclassical human capital theory and the work organization discipline. Historically, the primary role assigned to the VET system in innovation has been in relation to technology diffusion, particularly the generation, adaptation and diffusion of technical and organizational change and incremental innovation. Differences between national VET systems have been linked to large disparities in the level of skills qualifications, which is in turn a major factor in determining differences in patterns of innovation and key aspects of economic performance between advanced economies. The article finished by considering barriers to maximizing the contribution of VET to innovation linked to future social and economic challenges.
[ES]: Este artículo proporciona una visión general de las perspectivas teóricas y debates clave en relación con el papel y la contribución de la educación y el sistema de formación profesional (FP) a la innovación técnica. Se consideran las contribuciones a estos debates, a partir de los estudios de innovación, la investigación sobre variedades de capitalismo, la teoría neoclásica del capital humano y la disciplina de la organización del trabajo. Las diferencias entre los sistemas nacionales de FP se han relacionado con grandes disparidades en el nivel de cualificación y de ‘skills’, que a su vez constituyen un factor importante en la determinación de las diferencias en los patrones de innovación y de desempeño económico en las economías avanzadas. El artículo concluye abordando las barreras existentes a la contribución de la EFP a la innovación para la resolución de futuros retos sociales y económicos.
Peer Reviewed
2018-02-28T14:07:23Z
2018-02-28T14:07:23Z
2016
2018-02-28T14:07:24Z
artículo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
doi: 10.22325/fes/res.25.3.2016.319
issn: 1578-2824
Revista Española de Sociología 25(3): 319-342 (2016)
http://hdl.handle.net/10261/161540
10.22325/fes/res.25.3.2016.319
Publisher's version
https://doi.org/10.22325/fes/res.25.3.2016.319
Sí
open
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