2024-03-28T22:00:54Zhttp://digital.csic.es/dspace-oai/requestoai:digital.csic.es:10261/2106112020-09-29T10:47:55Zcom_10261_10com_10261_7col_10261_263
Argyriou, Konstantinos
2020-05-06T11:24:19Z
2020-05-06T11:24:19Z
2019
Eikón- Imago 14 8(1): 37-55 (2019)
http://hdl.handle.net/10261/210611
[EN] Throughout the last few decades, technological advances have transformed the museum experience, questioning various related practices, such as art criticism and cultural mediation, which are seen both confronted with each other and affected by the proliferation of narratives and opinion agents. Such democratization has raised the problem of how to legitimize discourses, make use of bodies, senses and desires, and facilitate change in the interior and exterior of contemporary art museums. The present reflection aspires to conceptualize the notion of the intermediate as an axis for the discussion on these topics. Moreover, we perform an epistemological itinerary drawing from interdisciplinarity and STG studies, in order to explore how biases and inhibitory forces inside institutions hinder the process of inhabiting intermediate spaces, whereas alternative approaches, hybrid and situated, foster intersubjectivity, exchange and active implication
[ES] A lo largo de las últimas décadas, los desarrollos tecnológicos han transformado la experiencia museística, poniendo bajo cuestión varias prácticas relacionadas con ella, como la crítica de arte y la mediación cultural, que se encuentran tanto enfrentadas entre ellas como afectadas por la proliferación de relatos y agentes de opinión. Dicha democratización ha vuelto a plantear el problema de cómo legitimar enunciaciones, usar cuerpos, sensaciones y deseos, y posibilitar el cambio en el interior y exterior de los museos de arte contemporáneo. La presente reflexión intenta conceptualizar la noción de lo intermedio como eje para la discusión sobre dichos temas. Asimismo, realiza un recorrido epistemológico partiendo de la interdisciplinariedad y los estudios CTG con el fin de explorar cómo sesgos y fuerzas inhibidoras dentro de las instituciones dificultan los procesos de habitar los espacios intermedios, mientras que enfoques alternativos, híbridos y situados apoyan la intersubjetividad, el intercambio y la implicación activa.
Palabras clave: Crítica de arte; mediación cultural; ciberfeminismo; teoría queer; teoría del arte.
https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
openAccess
Art Criticism
Cultural Mediation
Cyberfeminism
Queer Theory
Art Theory
Crítica de arte
Mediación cultural
Ciberfeminismo
Teoría queer
Teoría del arte
Crítica, mediación y nuevas espacialidades: Una mirada CTS y CTG
artículo