2024-03-29T15:30:23Zhttp://digital.csic.es/dspace-oai/requestoai:digital.csic.es:10261/263162019-03-04T08:14:17Zcom_10261_71com_10261_7col_10261_324
2010-07-15T11:02:19Z
urn:hdl:10261/26316
Two perceptions of change in Judeo-Spanish rabbinic literature
Lehmman, M. B.
Judaismo
Análisis
Actitud
Tradiciones
Literatura rabínica
[EN] In this article, I analyze the brief references to the invention of the telegraph in Yeuda Papo's Judeo-Spanish version of the Pele Yo'ets and Ben Tsion Rodeti's Sefer Ki Ze Kol ha-Adam, two Judeo-Spanish books of «musar» from the nineteenth century. These rather unlikely references permit us to study perceptions of present, future, and change held by two Sephardic rabbis from the Ottoman Empire in a period of accelerated technological progress and social transformation. Two different attitudes towards change can be described. While Papo's work announces important transformations in the semantics of understanding time, without stepping outside rabbinic tradition itself, Ben Tsion Rodeti denies the very fact of change and affirms that everything that has to be known already is included once and for all in the rabbinic literary tradition.
[ES] En este articulo analizo las refereiicias a la introduccióii del tclégrafo en dos
libros de niusar del siglo xix publicados en ladino: el Pele Yo ZS, cuyo versión
judeoespañola preparú Yeudá Papo, y el Séfcr Ki ie knl haadain, de Ben-Sigón
Binyamin Rodeti. L.os pasajes nos permiten estudiar cómo entendieron estos dos
rabinos sefardies el tiempo presente y el futuro, así como los cambios en un
periodo de a'vances técnicos y transforniaciones sociales como los que se produjeron
en cl Imperio Otomana del siglo xix. Podemos distinguir dos tendencias.
Mientras que cl libro de Papo anuncia importantes transformaciones semánticas
en el entendimiento del tiempo aunque él mismo nunca sale del márgen de la
tradición rabinica-, Ben-Sigón Rodeti descarta que haya cambios g afirma que
todo ya se ha dicho en la tradición literaria rabinica y que los tiempos actuales
no cuestionan ni pueden cuestionar csta tradición.
2010-07-15T11:02:19Z
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2000
artículo
Sefarad: revista de estudios hebraicos, sefardíes y de Oriente Próximo, Año 60, Nº. 1, 1997, pags. 95-122
0037-0894
http://hdl.handle.net/10261/26316
1988-320X
eng
openAccess
Consejo Superior de Investigaciones Científicas (España)