English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/6907
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

Txalaparta: vibración y timbre

AuthorsSánchez González, Francisco Javier; Siguero, Manuel
KeywordsTxalaparta
Musical instruments
Acoustical properties
Vibrating bars
Wood rods
Sound quality
Basque Country
Issue DateOct-2000
PublisherSociedad Española de Acústica
CitationXXXI Congreso Nacional de Acústica – TecniAcústica 2000. Acústica musical ; AMS-04
Abstract[EN] The Txalaparta, a traditional Basque instrument is here studied from the acoustical and timbrical viewpoints, It is essentially a parallepipedical piece of wood, hold on two soft supports (originally two straw baskets), stricken in an alternate way by two players, holding two rods each. While being very simple in its construction, when compared to sophisticated musical instruments, the txalaparta reaches musical quality due to its timbrical variety and the complex rhythmical patterns that both players can achieve, as was shown in previous studies. In the present paper, the acoustical properties of vibrating bars of different shapes and types of wood are reminded, then applied to the txalaparta and finally compared with actual measurements of frequency amplitudes of its spectral partial components. Several considerations on the nature and shape of the striking rods are also made, leading us to various suggestions on how to hold and strike the instrument, according to the desired timbrical qualities of its sound.
[ES] La Txalaparta, un instrumento tradicional vasco, se estudia aquí desde las perspectivas acústica y tímbrica, Se trata en esencia de un tablón de madera, soportado por dos blandos apoyos (originalmente dos cestos), golpeado alternadamente por dos txalapartaris, cada uno con dos palos. Si bien es muy simple en su construcción, sobre todo comparado con instrumentos sofisticados, la taxalaparta alcanza calidad musical debido a su riqueza tímbrica y a los complejos patrones rítmicos que ambos tocadores alcanzan al alimón, según se mostró en previos estudios. En este artículo se recuerdan las propiedades acústicas de las barras vibrantes, se aplican a la txalaparta y se comparan resultados. Se realizan además varias observaciones sobre los palos de golpeo lo que conduce a algunas sugerencias sobre el modo y lugar de ese golpear según las cualidades tímbricas deseadas.
Description9 pp.-- PACS nrs.: 43.75.Kk.-- Comunicación presentada en los siguientes congresos: II Congreso Iberoamericano de Acústica. XXXI Congreso Nacional de Acústica – TecniAcústica 2000. II Jornadas Iberoamericanas de Ultrasonidos. II Congreso Ibérico de Acústica. EAA Symposium on Architectural Acoustics (Madrid, 16-20 Octubre 2000).
Publicado también en número especial de la Revista de Acústica, Vol. XXXI, año 2000.
URIhttp://hdl.handle.net/10261/6907
ISBN84-87985-03-3
Appears in Collections:(IA) Comunicaciones congresos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ams04.pdf168,13 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.