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Open Access item Estimation of heading gyrocompass error using a GPS 3DF system: Impact on ADCP measurements

Other Titles:Estimación del error de la giroscópica dependiente del rumbo mediane el uso del sistema GPS 3DF: impacto en las medidas de ADCP
Authors:Font, Jordi
Ruiz, Simón
Griffiths, Gwyn
Castellón, Arturo
Keywords:ADCP, heading, horizontal currents, Alboran Sea, orientación horizontal, corrientes, mar de Alborán
Issue Date:2002
Publisher:CSIC - Instituto de Ciencias del Mar (ICM)
Citation:Scientia Marina 66(4): 347-354 (2002)
Abstract:[EN] Traditionally the horizontal orientation in a ship (heading) has been obtained from a gyrocompass. This instrument is still used on research vessels but has an estimated error of about 2-3 degrees, inducing a systematic error in the cross-track velocity measured by an Acoustic Doppler Current Profiler (ADCP). The three-dimensional positioning system (GPS 3DF) provides an independent heading measurement with accuracy better than 0.1 degree. The Spanish research vessel BIO Hespérides has been operating with this new system since 1996. For the first time on this vessel, the data from this new instrument are used to estimate gyrocompass error. The methodology we use follows the scheme developed by Griffiths (1994), which compares data from the gyrocompass and the GPS system in order to obtain an interpolated error function. In the present work we apply this methodology on mesoscale surveys performed during the observational phase of the OMEGA project, in the Alboran Sea. The heading-dependent gyrocompass error dominated. Errors in gyrocompass heading of 1.4-3.4 degrees have been found, which give a maximum error in measured cross-track ADCP velocity of 24 cm s-1.
[ES] Tradicionalmente, la orientación horizontal (heading) de los barcos se ha obtenido a partir de una giroscópica. Este instrumento todavía es utilizado en los barcos de investigación, pero tiene un error asociado de entre 2 y 3 grados, provocando un error sistemático en la velocidad medida por el perfilador de corriente por efecto Doppler (ADCP) perpendicular a la trayectoria del barco. El sistema de posicionamiento tridimensional GPS 3DF permite obtener medidas independientes del heading con una precisión mayor de 0.1 grados. El BIO Hespérides dispone de este nuevo sistema desde 1996. Por primera vez en este barco, los datos de este nuevo instrumento se han utilizado para estimar el error de la giroscópica. La metodología usada está basada en el método de Griffiths (1994), el cuál compara datos del sistema GPS y de la giroscópica a fin de obtener una función representativa del error. En este trabajo aplicamos dicha metodología a una campaña realizada en el mar de Alborán, durante la fase observacional del proyecto OMEGA. El error de la giroscópica dependiente del rumbo dominó. Se detectaron errores comprendidos entre 1.4 y 3.4 grados, que producen un error máximo de 24 cm s -1, en la componente de la velocidad medida por el ADCP perpendicular a la trayectoria del barco.
Description:Publicación online disponible en: http://www.icm.csic.es/scimar/index.php
Publisher version (URL):http://dx.doi.org/10.3989/scimar.2002.66n4347
URI:http://hdl.handle.net/10261/5451
ISSN:0214-8358 (print edition)
1886-8134 (online edition)
???metadata.dc.identifier.doi???:10.3989/scimar.2002.66n4347
Appears in Collections:(ICM) Artículos
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