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Title

A nearshore wave and current operational forecasting system

AuthorsÁlvarez-Ellacuria, Amaya ; Orfila, Alejandro ; Olabarrieta, Maitane; Medina, Raúl; Vizoso, Guillermo ; Tintoré, Joaquín
KeywordsRip currents
Wave propagation
Surf zone currents generation
Beach hazards
Issue DateMay-2010
PublisherCoastal Education and Research Foundation
CitationJournal of Coastal Research 26 (3) : 503-509 (2010)
Abstract[EN]An operational forecasting system for nearshore waves and wave-induced currents is presented. The forecasting system (FS) has been built to provide real time information about nearshore conditions for beach safety purposes. The system has been built in a modular way with four different autonomous submodels providing, twice a day, a 36-hour wave and current forecast, with a temporal resolution of 1 hour. Making use of a mild slope parabolic model, the system propagates hourly deep water wave spectra to the shore. The resulting radiation stresses are introduced in a depth-integrated Navier-Stokes model to derive the resulting current fields. The system has been implemented in a beach located in the northeastern part of Mallorca Island (western Mediterranean), characterized by its high touristic pressure during summer season. The FS has been running for 3 years and is a valuable tool for local authorities for beach safety management.
[ES]En este trabajo se presenta un sistema operacional para la predicción de las corrientes generadas por la rotura del oleaje en aguas someras. El sistema se ha desarrollado con el propósito de proporcionar las condiciones de oleaje y corrientes para la seguridad en playas. El sistema está construido en forma modular con cuatro submodelos funcionando de forma autónoma para proporcionar el oleaje y las corrientes dos veces al día con un horizonte predictivo de 36 horas. Las condiciones de oleaje en aguas profundas, se propagan hasta la costa mediante un modelo parabólico de pendiente suave y los tensores de radiación resultantes se introducen como forzamiento en un modelo de Navier Stokes verticalmente integrado. El sistema se ha aplicado en una zona piloto en la Isla de Malloca (Mediterráneo occidental). El sistema ha estado funcionando ininterrumpidamente durante tres años habiéndose mostrado como una herramienta muy válida para la gestión de la seguridad en la playa por parte de las Autoridades. La extensión del sistema a otras áreas del litoral es inmediata una vez se disponga de las batimetrías detalladas de las zonas de interés.
Description7 páginas, 6 figuras.
Publisher version (URL)http://dx.doi.org/10.2112/08-1133.1
URIhttp://hdl.handle.net/10261/48647
DOI10.2112/08-1133.1
ISSN0749-0208
E-ISSN1551-5036
Appears in Collections:(IMEDEA) Artículos
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