English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/40837
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

La elección del nick en los chats

AuthorsMartí Pérez, Josep
KeywordsAntropología
Anthropology
Cibercultura
Cyberculture
Nominación
Naming
Chat
Chat
Identidad
Identity
Issue Date2003
PublisherUniversidad de Málaga
CitationEncuentros en psicología social, Vol.1 (5) : 232-236 (2003)
Abstract---> El chat, uno de los ámbitos de internet con mayor relevancia social, representa un nuevo marco de sociabilidad que ya posee en España una innegable popularidad. Entre los muchos aspectos dignos de estudio dentro de esta nueva forma de comunicación se halla la elección de los nicks o apodos que los diferentes participantes escogen para presentarse ante el resto de los compañeros del chat, Al nick, tal como sucede con términos individualizadores como el nombre de pila, el apellido o el apodo, le podemos asignar las importantes funciones de identificación, clasificación y significación, Pero a diferencia de éstos, que son elegidos o determinados habitualmente por el entorno familiar o social, la elección de los nicks se realiza libremente y por la misma persona que designan, Son nombres, además, que pueden tener tanto un uso continuado como efimero, y pueden poseer un alto grado de situacionalidad, De ahí, que sean también fácilmente instrumentalizables de acuerdo a las diferentes motivaciones que puedan poseer chateadores, Esta comunicación presentará, pues, diferentes reflexiones sobre los usos de los nicks con la finalidad no tan s610 de aproximarnos a su realidad morfológica y funcional sino también con la de aumentar nuestro conocimiento sobre la propia dinámica de los chats y las diferentes motivaciones de sus usuarios.
---> The chat, one of the spheres of the internet with high social relevance, represents a new frame of sociability which, in Spain, already possesses an undeniable popularity. Among the many aspects worthy of study within this new form of communication, is the adoption of chat nicknames, or "nicks", with which chat participants represent themselves before fellow chat users. The "nick" is akin to terms that individualize, such as: the given name, the surname or the nickname; in that it can also be assigned important functions of identification, classification and signification. However, unlike these other terms, which are generally decided upon or determined by the familial or social setting, the choosing of the "nick" is freely made by the same person that it designates. "Nicks" are names; they may be used continually or ephemerally. A particular "nick" may be invoked according to a particular situation, Thus, the "nick" can be instrumcntalized accordíng to the different motivations that the chat participant, or "chatter", might possess. So, what is presented in the communication before you are reflections about the uses of "nicks"; not only with the aim of comíng closer to their morphological and functional reality but also of increasing our knowledge both about the dynamics of the chats and the different motivations of their users.
DescriptionVIII Congreso Nacional de Psicología Social, Torremolinos, 9-11 de abril de 2003
URIhttp://hdl.handle.net/10261/40837
Appears in Collections:(IMF) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JMarti-2003-La elección del nick....pdf795,65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.