DSpace

Digital.CSIC > Humanidades y Ciencias Sociales > Instituto de Estudios Gallegos Padre Sarmiento (IEGPS) > (IEGPS) Libros y partes de libros >

Open Access item Commercial Archaeology in Spain: ist growth, developmente and the impact of the global economic crisis

Authors:Parga-Dans, Eva
Keywords:LaPa, Heritage Laboratory, Archaeology, Arqueología, Laboratorio de Patrimonio, The Socioeconomics of Heritage, Commercial Archaeology, Spain, global economic, crisis
Issue Date:2010
Publisher:Culture Lab Editions
Citation:En Archaeology and the global economic crisis. Multiple impacts, possible solutions (eds. Nathan Schlanger and Kenneth Aitchison): 45-54. Tervuren: Culture Lab Editions.
Abstract:[EN] This paper presents an overview of the impact of the global economic crisis on the Spanish archaeological sector. This study is a part of a broader initiative to analyse and systematise information on this sector, under a research theme entitled “The Socioeconomics of Heritage” of the Heritage Laboratory, a department of the Spanish National Research Council (CSIC). In this context, we have been developing an empirical study in the new market generated in the 1990s connected with Spanish archaeological heritage management, with particular attention to the emergence, structure and development of this market sector, examining the relationships between the actors and institutions involved in the generation of knowledge and innovation processes. To promote better knowledge of this sector, the present study analyses and discusses the current situation of archaeology in Spain and the effects of the global crisis. While we still lack sufficient quantitative data to fully identify the consequences of the crisis, we have developed a methodology to identify or measure these effects. [ES] El propósito de este artículo es el de presentar una aproximación empírica sobre el sector arqueológico español, concretamente en el ámbito de la arqueología comercial y los efectos de la crisis global en relación a esta actividad. Este trabajo forma parte de una iniciativa mayor que tiene como objetivo analizar y sistematizar la información vinculada a la gestión del patrimonio arqueológico español. A continuación, se presentan los resultados preliminares sobre el análisis de la actividad comercial desarrollada en torno a la arqueología como una nueva oferta de servicios generada en la década del 90, teniendo en consideración las relevantes diferencias entre las 17 provincias del país. Se presta especial atención a las causas que favorecieron su emergencia, analizando su estructura y desarrollo. Asimismo, se examinan las relaciones entre los actores y las instituciones involucradas en la generación del conocimiento y en los procesos de innovación. El énfasis específico de esta publicación atañe a los efectos de la crisis económica actual sobre el sector comercial en España y, de manera general, sobre la gestión del patrimonio arqueológico. La crisis indujo un importante declive en el sector de la construcción y en su correspondiente sector de empleos. Aún si faltan datos, los análisis cuantitativos y cualitativos iniciales confirman que esta caída también se manifiesta en el sector comercial de la arqueología, aunque con variables entre las provincias. Los “servicios de intervención” provistos por empresas al sector de la construcción fueron particularmente afectados, y puede que la salida a esta crisis se encuentre en una diversificación hacia otros servicios de mediación al público y de gestión de los recursos culturales.
Publisher version (URL):http://ace-archaeology.eu/fichiers/25Archaeology-and-the-crisis.pdf
URI:http://hdl.handle.net/10261/27634
ISBN:978-2-9600527-7-0
Appears in Collections:(IEGPS) Libros y partes de libros
(INCIPIT) Libros y partes de libros

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.