English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/15098
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE logo core CORE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE

Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:

Title

Una princesa medieval y otras cuestiones de biología

Other TitlesA Middle Age princess and other questions related to biology
AuthorsCervantes, Emilio
KeywordsBiología
Conocimiento
Especie
Filosofía
Historia
Interdisciplinariedad
Tiempo
Biology
History
Interdisciplinarity
Knowledge
Philosophy
Species
Time
Issue Date28-Feb-2009
PublisherConsejo Superior de Investigaciones Científicas (España)
CitationArbor CLXXXV (735): 157-197 (2009)
Abstract[ES] Partiendo de la historia de la princesa Cristina, que vino hacia 1250 de Noruega a España para casarse con el rey Alfonso X se plantea una visión original del conocimiento en general y, en particular, de aspectos de la biología que tienen mucho en común con la historia. Los primeros capítulos contienen reflexiones acerca del tiempo y la importancia que tiene, en biología, el modo de verlo e interpretarlo. Siguen unos capítulos acerca del conocimiento, qué es y cómo es adquirido. A continuación capítulos sobre diversos aspectos de la biología: su historia, la importancia relativa de la observación y de la experimentación, sus relaciones con la lingüistica, la psicología y la pedagogía. El capítulo final, titulado: «Biología y Filosofía. Perspectivas» se ha escrito con la intención de buscar un acercamiento entre ambas disciplinas que es hoy en día necesario.
[EN] Departing from the history of Princess Christin, that came in 1250 from Norway to Spain to marry the king Alphonse X, an original view is depicted of knowledge in general, as well as for some aspects of biology that are related with history. The first chapters contain reflections about time and try to show the importance that has, for biology, the way of understanding and interpreting it. Follow two chapters about knowledge: What is it and how it is acquired. The next chapters are about diiverse aspectps of biology: Its history, the relative importance of observation and xperimentation, and its relationships with linguistics, psychology and pedagogy. The last chapter, entitled: «Biology and Philosophy. Perspectives» has been written with the aim to search the approach between both disciplines that becomes today, needed.
Description41 páginas, 10 figuras.
Publisher version (URL)http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2009.i735.271
URIhttp://hdl.handle.net/10261/15098
DOI10.3989/arbor.2009.i735.271
ISSN0210-1963
E-ISSN1988-303X
Appears in Collections:(IRNASA) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
272.pdf828,54 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.