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Título

Cultural transmission and its possible effect on urban acoustic adaptation of the great tit Parus major

Autor Bueno-Enciso, Javier; Nuñez-Escribano, Daniel; Sanz, Juan José
Palabras clave City size
Anthropogenic noise
Cultural evolution
Meme
Song divergence
Frequency
Fecha de publicación 2015
EditorMuseo de Ciencias Naturales (Barcelona)
Citación Animal Biodiversity and Conservation 38: 221-231 (2015)
Resumen[EN] Urban great tits (Parus major) sing with a higher minimum frequency than their forest conspecifics. Cultural processes may account at least in part for the song divergence in city birds as great tits learn their repertoire from conspecifics and switch to high pitch song types in presence of background noise. However, in small cit ies, this process of cultural divergence could be constrained because it is likely that these birds have a greater exchange of song types with the outside. We tested this prediction by recording great tit songs in a small city (Toledo, central Spain) and in a nearby forest. We found that background noise and the peak and the maximum frequency of songs were higher in the city but the minimum frequency did not differ. The pause length was also longer in forest birds. Seventy percent of the song types were shared between Toledo and the nearby forest. These results suggest that the small size of Toledo allows a homogenized cultural wealth, preventing the devel opment of a high pitch song as observed in larger cities.
[ES] El carbonero común (Parus major) urbano canta con una frecuencia mínima mayor que sus conspecíficos forestales. Detrás de esta divergencia acústica podrían estar algunos procesos culturales, ya que dichas aves aprenden sus cantos de los vecinos y cambian a tipos de canto con una frecuencia alta en presencia de ruido de fondo. Sin embargo, en las ciudades pequeñas este proceso de divergencia cultural podría estar limitado, ya que en dichas ciudades es esperable un alto grado de intercambio de tipos de canto con el exterior. Nosotros testamos esta predicción grabando cantos de carbonero común en una ciudad pequeña (Toledo, España) y en un bosque cercano. El ruido de fondo fue más alto en la ciudad, al igual que la frecuencia "pico" y máxima de los cantos, pero la frecuencia mínima no difirió. La longitud de la pausa fue mayor en el bosque. El setenta por ciento de los tipos de canto se compartieron entre Toledo y el bosque cercano. Estos resultados sugieren que el pequeño tamaño de Toledo impide el establecimiento de una tradición de cantos particular con una frecuencia alta como se observa en ciudades más grandes.
URI http://hdl.handle.net/10261/123248
ISSN1578–665 X
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