English   español  
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10261/115126
Share/Impact:
Statistics
logo share SHARE   Add this article to your Mendeley library MendeleyBASE
Visualizar otros formatos: MARC | Dublin Core | RDF | ORE | MODS | METS | DIDL
Exportar a otros formatos:
Title

Canteras y monumentos históricos: un recurso didáctico

Other TitlesMonuments and historical quarries: a didactic resource
AuthorsVaras, María José ; Vázquez Calvo, M. Carmen ; Fort González, Rafael ; Pérez-Monserrat, Elena M.
KeywordsCanteras históricas
Patrimonio monumental
Recurso didáctico
Geología
Cantería
Historical quarries
Monumental heritage
Didactic resource
Geology
Stoneworks
Issue Date2010
PublisherAsociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra
CitationEnseñanza de las Ciencias de la Tierra, 18(3): 259-268 (2010)
Abstract[ES] La utilización de las canteras históricas y de los monumentos como un recurso didáctico original y poco convencional en el aprendizaje de las ciencias geológicas puede incentivar la curiosidad del alumnado, permitiéndoles observar y deducir por sí mismos aspectos interesantes sobre la Geología local y sus aplicaciones prácticas, actuales y pasadas. Con el estudio de las canteras y los monumentos históricos de su localidad, los alumnos aprenderán, de forma fácil y práctica, a reconocer los distintos materiales geológicos existentes en su entorno, su configuración en el paisaje y distinguirán la meteorización natural que les afecta. Así mismo aprenderán otros aspectos culturales e históricos relacionados con sus posibles usos industriales o constructivos, los trabajos de cantería realizados y su evolución histórica, y la ubicación y estado de conservación actual de la piedra en la arquitectura monumental local. En definitiva, suponen unas prácticas de campo sencillas y accesibles, al encontrarse este tipo de canteras en áreas próximas a localidades con un importante patrimonio construido en piedra.
[EN] The use of historical quarries and monuments as an original and unconventional didactic resource in the teaching of Geological Sciences may enhance students’ curiosity. Students will learn to observe and infer by themselves interesting aspects about local geology and present or past practical applications. With the study of historical quarries of their home town, the students will learn, in an easy and practical way, to recognize the different geological materials located in the surroundings and how they make up the landscape, and to recognize the natural weathering that they are subject to. They will also learn about other historical and cultural aspects related to possible industrial or building uses of stone, the quarry techniques used along the historical evolution and the location and preservation state of the extracted stone in the local historical buildings. To sum up, it is an easily accessible field experience as the quarries are to be found nearby, where there is an important heritage built in stone.
URIhttp://hdl.handle.net/10261/115126
ISSN1132-9157
Appears in Collections:(IGE) Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ECT_2010_18_259.pdf1,76 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Review this work
 


WARNING: Items in Digital.CSIC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.